PARTNER PORTALU

Archicom umacnia pozycję lidera

Archicom, po osiągnięciu najwyższej sprzedaży mieszkań w swojej historii, planuje wzrost dywidendy do ponad 1 zł na akcję.

Autor: HouseMarket.pl 12 kwietnia 2017 11:21

– Rok 2016 to dla nas przede wszystkim najlepszy w historii wynik sprzedaży, dzięki któremu umocniliśmy pozycję lidera na wrocławskim rynku mieszkaniowym. Wydarzeniem niezwykle ważnym dla dalszego dynamicznego rozwoju Archicomu było pozyskanie środków od inwestorów i debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych – mówi Dorota Jarodzka-Śródka, prezes Archicom.

– Przekroczyliśmy zakładane przez zarząd cele, zarówno jeśli chodzi o sprzedaż, jak i liczbę przekazanych lokali. Pomogła nam w tym dobra koniunktura w branży nieruchomości oraz warunki rynkowe, które sprzyjały klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych. Rosnąca sprzedaż to efekt konsekwentnego zwiększania skali działalności oraz popularności naszych starannie zaplanowanych, unikatowych osiedli społecznych, będących od lat naszą wizytówką i generujących ponad 60 proc. naszej sprzedaży – dodaje.

W 2016 r. grupa Archicom sprzedała 942 lokale, czyli aż o 54 proc. więcej od 611 lokali sprzedanych rok wcześniej oraz przekazała 938 lokali, czyli o 91 proc. więcej wobec 490 lokali wydanych w 2015 r. Najbardziej popularne wśród klientów Archicomu były zlokalizowane nad Odrą osiedle społeczne Olimpia Port (250 sprzedanych mieszkań) oraz kolejne etapy projektów Cztery Pory Roku czy Słoneczne Stabłowice (łącznie sprzedano na nich około 250 mieszkań).

Znacząco wyższa liczba przekazań w 2016 r. miała istotny wpływ na wysokość przychodów, które wyniosły 282,3 mln zł i były wyższe o 80 proc. od 156,6 mln zł osiągniętych w 2015 r. Marża brutto ze sprzedaży wyniosła 27,8 proc. i była niższa o 4,7 pkt. proc. od 32,5 proc. marży brutto osiągniętej w 2015 r. Grupa osiągnęła także 37,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto (spadek o 12,9 proc. r/r).

Niższa rentowność grupy w 2016 r. to efekt wysokiej bazy wynikającej ze sprzedaży w 2015 r. budynku biurowego o wartości ponad 10 mln zł. Istotne znaczenie miały także rozpoczęta rekomercjalizacja budynku biurowego West Forum oraz koszty związane z wnioskiem o upadłość jednego z podwykonawców. Na spadek rentowności netto 2016 r. wpłynęła natomiast wyższa efektywna stopa podatkowa w 2016 r.

– Znamy już wyniki sprzedaży w pierwszym kwartale 2017 r., w którym po raz kolejny udało nam się osiągnąć znakomity wynik, dlatego optymistycznie patrzymy na kolejne miesiące i podnosimy nasz cel sprzedażowy. W tym roku chcemy poprawić wynik z 2016 r. i sprzedać 1.200 mieszkań – mówi Rafał Jarodzki, wiceprezes Archicomu.

Zeszłoroczna emisja akcji o wartości 72,2 mln zł oraz emisja trzyletnich obligacji o wartości 55 mln zł pozwoliły grupie na zakup kolejnych atrakcyjnych działek we Wrocławiu i Krakowie, dzięki czemu powiększył się bank ziemi, który umożliwia realizację około 3.900 mieszkań.

W całym 2016 r. do oferty spółki trafiło ponad 1.300 nowych mieszkań, zarówno w kolejnych etapach realizowanych inwestycji, jak i w nowych, przygotowywanych przez autorskie biuro projektowe Archicom. W ofercie znajduje się aktualnie ponad 1.300 mieszkań w kilkunastu projektach mieszkaniowych zlokalizowanych w najpopularniejszych dzielnicach Wrocławia. Deweloper zamierza w tym roku wprowadzić do sprzedaży kolejne 1.500 mieszkań. Od początku 2017 r. do oferty trafiło już łącznie 350 mieszkań na kolejnych etapach inwestycji Cztery Pory Roku i Olimpia Port i Księżno.

– W 2016 r. wypłaciliśmy inwestorom w formie dywidendy oraz zaliczki na poczet dywidendy łącznie 21,4 mln zł (0,92 zł/akcję). W tym roku chcielibyśmy zarekomendować WZA wypłatę naszym akcjonariuszom jeszcze wyższej kwoty, w łącznej wysokości 24 mln zł (1,03 zł/akcję) – mówi Paweł Ruszczak, członek zarządu Archicomu. – Planujemy na przełomie drugiego i trzeciego kwartału wypłatę dywidendy w wysokości 50 proc. skonsolidowanego zysku netto za 2016 r., czyli 18,6 mln zł (0,80 zł/akcję). Dodatkowo chcemy w tym roku wypłacić zaliczkę na dywidendę za 2017 rok w wysokości 5,4 mln zł ( 0,23 zł/akcja) – dodaje.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.