PARTNER PORTALU

Atal z najwyższymi wynikami finansowymi w historii

Choć koniunktura w mieszkaniówce powoli słabnie, zarząd Atal, podsumowując 3 kwartały 2018 roku, ma powody do optymizmu. Deweloper odnotował rekordową sprzedaż, wysokie wyniki finansowe i wprowadził od początku roku 17 inwestycji w 7 miastach Polski. - Dążymy do niezależności od lokalnych zmian - mówił Mateusz Juroszek, wiceprezes spółki podczas prezentacji wyników.

Autor: HouseMarket.pl 27 listopada 2018 14:58

W pierwszych kwartałach 2018 roku Atal przekazał 2305 lokali co oznacza wzrost o 36 proc. w stosunku do ubiegłego roku.  Na grunty wydał 135 mln zł netto dywersyfikując portfel na największe miasta: Trójmiasto, Poznań, Kraków, Warszawę, Śląsk i Wrocław. Na zakupy przeznaczono jeszcze do końca roku ok. 50 mln. zł. Bank ziemi dewelopera szacowany jest na prawie milion PUM-u, co stawia firmę w bardzo korzystnej sytuacji, biorąc pod uwagę obecne problemy z pozyskiwaniem gruntów pod nowe inwestycje. Zakupy jednak dokonywane były bez ulegania presji konkurencji cenowych - średnia cena zakupu PUM wyniosła 812 zł za mkw.

Atal dąży do uniezależnienia się od rynku krakowskiego, który według zarządu firmy jest "trudny administracyjnie" i obciążony ryzykiem z tego wynikającym. Deweloper intensywniej zainteresował się w zamian za to Katowicami (m. in. terenami Międzynarodowych Targów Katowickich).

Deweloper wprowadził właśnie do sprzedaż inwestycję w centrum Katowic - Sokolską 30 Towers, wyjątkowy projekt jak na Śląsk, bo cena za mkw. przekracza 8 tys. zł, skierowany do wymagających klientów.

Na dobre wyniki spółki przyczyniły się Łódź i Wrocław, gdzie inwestycje klienci ocenili na atrakcyjne i świetnie się sprzedawały.

Na tle konkurencji, Atal ze sprzedażą 1799 lokali w trzech kwartałach 2018 roku zajmuje 3 miejsce, po Dom Development (2596) i Robyg (2016). Skonsolidowany zysk netto wyniósł 172,6 mln zł (wzrost o 25 proc. r./r.). Skonsolidowane przychody ze sprzedaży to 878,5mln zł (wzrost o 36 proc. r./r.), a marża brutto ze sprzedaży wyniosła 27 proc.

Mateusz Juroszek oceniał, że koszt zakupu działki to nadal od 15 do 20 proc. całkowitych kosztów ponoszonych przy inwestycji. Analizując rynek mieszkaniowy, przewidywał, że minęła najgorsza fala problemów z wykonawstwem, brakiem rąk do pracy i gwałtownym wzrostem cen materiałów.

W 2020 roku nastąpi skokowy wzrost ilości mieszkań, wprowadzonych do sprzedaży, większość budów jest już rozpoczęta. Przyszły rok, jak i następne lata prognozują się stabilnie. Atal zadbał o finansową poduszkę bezpieczeństwa.

Mateusz Juroszek podczas spotkania z dziennikarzami mówił, że często jest pytany kiedy nastąpi gwałtowna korekta na rynku mieszkaniowym.

- Nie zakładamy załamania rynku, nie ma ku temu podstaw - mówił wiceprezes Atal. - Jesteśmy przygotowani na minimalną obniżkę sprzedaży. Przyglądaliśmy się jak deweloperzy podnoszą ceny, ale Atal zawsze był firmą, która ceny mieszkań ma racjonalne. Dlatego mamy miejsce na małe podwyżki cen, ale jesteśmy z tym ostrożni. Klient nie będzie bez końca akceptował podwyżek, bo jest coraz bardziej świadomy i wyedukowany - mówił Mateusz Juroszek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.