PARTNER PORTALU

Nikodem Iskra, Murapol: Zbudowaliśmy największy w branży bank ziemi

O planach inwestycyjnych spółki, prognozach cen mieszkań, banku ziemi na około milion mkw. i roli dewelopera w przestrzeni miejskiej rozmawiamy z Nikodemem Iskrą, prezesem zarządu Murapol, a także prelegentem sesji "Polski rynek mieszkaniowy" na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Autor: HouseMarket.pl 11 maja 2018 10:42

Jak ma wyglądać model biznesowy nowoczesnej spółki deweloperskiej, by była ona efektywna? Murapol ma wypracowany wzorzec, zgodnie z którym posiada własne biuro projektowe czy generalnych wykonawców. Czy to się sprawdza w obecnej sytuacji rynkowej?

Grupa Murapol posiada unikatowy w skali branży model biznesowy, zgodnie z którym koncentruje w swoich strukturach wszystkie kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji projektów nieruchomościowych. Mamy własną pracownię projektowo-wykonawczą - Murapol Architects Drive, odpowiadającą za akwizycje gruntów, projektowanie inwestycji, ich budżetowanie, a także procedowanie formalności administracyjnych poprzedzających uruchomienie oraz oddanie projektów deweloperskich.

Mamy także dwóch generalnych wykonawców – spółkę Partner, specjalizującą się w budownictwie mieszkaniowym oraz Awbud, podmiot który obok budynków mieszkalnych i usługowych, realizuje również projekty dla przemysłu oraz z zakresu ekologii i energetyki. Dysponujemy także własną hurtownią materiałów budowlanych, siecią sprzedaży oraz agencją kreatywną, a także podmiotami świadczącymi obsługę w zakresie wykończenia mieszkań pod klucz oraz zarządzania nieruchomościami. Taka organizacja działalności pozwala nam nie tylko uzyskiwać ponadprzeciętne marże na realizowanych inwestycjach, ale również utrzymywać pełną kontrolę nad procesami realizacji inwestycji i szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe.

Jak obecnie wygląda diagnoza potrzeb odbiorców i jak wyglądają inwestycje „szyte na miarę”?

Staramy się oferować mieszkania w dość szerokiej palecie, ale jednak z naciskiem na metraże klasyczne, czyli ok. 40-50 mkw. Zauważamy, że klienci mają też zapotrzebowanie na to, aby na danej powierzchni wydzielać jak najwięcej odrębnych przestrzeni. Aranżacje mieszkań bardzo często dopracowujemy z naszymi klientami i zazwyczaj jest tak, że gdy decydują się oni na zakup lokalu o powierzchni 50 mkw., to chcą, by było to mieszkanie 3-, a nie 2-pokojowe. Przy czym każda z lokalizacji, w której działamy, ma swoją indywidualną specyfikę, co badamy już na etapie analizy gruntów pod przyszłe inwestycje. Dlatego wprowadzane na rynek projekty uwzględniają już zidentyfikowane preferencje lokalowe mieszkańców, dzięki czemu nasze inwestycje są optymalnie dopasowane do potrzeb nabywców z każdej lokalizacji. Potwierdzeniem tego, że potrafimy wpasować się w oczekiwania Polaków jest fakt, że w momencie oddawania naszych budynków do użytkowania zazwyczaj mamy zakontraktowane aż 98 proc. lokali.

Które miasta dziś najbardziej elektryzują deweloperów i czy są takie, które są omijane?

Kluczowe krajowe spółki deweloperskie najczęściej działają na terenie sześciu największych rynków, czyli w Warszawie, Krakowie, we Wrocławiu, w Poznaniu, Łodzi i Trójmieście. My również jesteśmy na nich obecni, jednakże nie ograniczamy się tylko do wspomnianej szóstki. Realizujemy projekty także w miastach mniejszych, ale posiadających potencjał dla prowadzenia w nich działalności deweloperskiej, tj. Toruń, Katowice, Sosnowiec, Gliwice, czy nasza rodzima Bielsko-Biała. Jesteśmy deweloperem o najbardziej zdywersyfikowanej mapie inwestycji w kraju. Obecnie realizujemy projekty w 15 miastach, a w dwóch kolejnych, tj. Mikołowie i Bydgoszczy, przygotowujemy swoje pierwsze projekty deweloperskie. Nieustannie analizujemy również nowe lokalizacje, zatem w przyszłości z pewnością wejdziemy do kolejnych miast.  

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.