PARTNER PORTALU

BIG InfoMonitor: coraz mniejsze zatory w budownictwie

Coraz łatwiej uzyskać płatności od kontrahentów firmom budowlanym, trudniej handlowym - wynika z najnowszego badania mikro, małych i średnich firm zrobionego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Autor: PAP 05 września 2019 12:51

Połowa przedsiębiorstw informuje, że w ostatnich sześciu miesiącach czekało na płatności od kontrahentów ponad 60 dni po terminie. Sytuacja jest nieznacznie lepsza niż wiosną, ale nie dla wszystkich - podkreśliło Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor.

Z każdym kwartałem więcej problemów z kontrahentami mają bowiem handel i przemysł, mimo poprawy wciąż kiepsko jest w transporcie. Branżami, którym pozostali mogą pozazdrościć są natomiast usługi i budownictwo.

W III kw. w porównaniu z II kw. firm, których kontrahenci zawodzą w terminowym regulowaniu zobowiązań i opóźniają przelewy przez ponad dwa miesiące, ubyło o 2,4 pkt. proc. - wynika z badania. Obecnie na problemy skarży się 49,6 proc.

Oznacza to poprawę, "jednak nie taką, jakiej oczekiwał rynek" - powiedział PAP prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak. "Niesolidni dłużnicy skrócili termin opóźnień i ubyło firm, którym kontrahenci przeciągają płatności przez ponad 60 dni, ale przybyło takich, którym płatności opóźnianie są krócej" - wskazał.

W najtrudniejszej sytuacji jest handel, mowa tu głównie o hurtowniach, bo w badaniu uczestniczą firmy sprzedające z odroczonym terminem płatności. Obecnie już niemal dwie na trzy firmy (63 proc.) czekają na uregulowanie wystawionej faktury przez ponad dwa miesiące, na początku roku była to co druga. Biorąc pod uwagę, że w badaniu uczestniczą tylko firmy, które dają odroczone terminy płatności, problem dotyczy głównie handlu hurtowego uzależnionego m.in. od sklepów detalicznych.

"A te jak widać w statystykach Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i BIK nie są w najlepszej formie jeśli chodzi o solidność płatniczą. W ciągu roku kwota zaległości handlu detalicznego wobec kontrahentów i banków wzrosła o 25 proc. podczas gdy zaległości handlu hurtowego o 17 proc., a firm we wszystkich sektorach gospodarki o mniej niż 16 proc." - mówi Grzelczak.

Problem z niesolidnymi kontrahentami mają też przedsiębiorstwa transportowe. "Nie bez powodu notują one w tym roku największy wzrost upadłości spośród wszystkich branż. Wprawdzie sytuacja się, poprawia ale zmiana jest na tyle nieznaczna, że firmy transportowe, które mają kłopot z wyegzekwowaniem płatności od odbiorców swoich usług wciąż przeważają i jest ich aktualnie 55 proc." - czytamy w badaniu.

Niewiele lepiej jest w przemyśle. "Trzeci kwartał jest kolejnym, w którym przybyło przedsiębiorstw przetwórczych długo oczekujących na spływ należności. Kłopot ma prawie 53 proc. z nich, o 10 pkt. proc. więcej niż na początku roku" - podkreślili autorzy badania.

Wyraźną poprawę odnotowały natomiast firmy budowlane. Według danych BIG w I kwartale kłopoty zgłaszało dwie trzecie firm budowlanych teraz co trzecia. "Pozycjonuje to budownictwo jako branżę, w której obecnie najmniej firm doświadcza opóźnionych płatności od kontrahentów" - czytamy.

Zaległe zobowiązania, jak podkreślono w badaniu, działają w biznesie na zasadzie domina. Zdaniem sześciu na dziesięciu badanych firm sektora MŚP, przedsiębiorstwa nie regulują terminowo swoich zobowiązań, ponieważ sami również mają przeterminowane należności. Pojawiają problemy z utrzymaniem płynności finansowej i brakuje pieniędzy na obsługę zobowiązań.

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.