PARTNER PORTALU

Nawałnice, zniszczone mienie. Jak zgłosić szkodę u ubezpieczyciela?

Lato pokazał, że pogoda w Polsce bywa nieprzewidywalna. Tylko podczas jednego z sierpniowych weekendów intensywne burze i nawałnice spowodowały ogromne zniszczenia. Podpowiadamy co należy zrobić w tym przypadku i jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela.

Autor: housemarket.pl 01 września 2017 16:02

Jak zabezpieczyć mienie w przypadku zniszczeń?

Zanim na miejscu pojawi się przedstawiciel Zakładu Ubezpieczeń powinniśmy samodzielnie zabezpieczyć mienie, zwłaszcza jeśli szkody (np. uszkodzony lub zerwany dach) mogą spowodować kolejne zniszczenia takie jak zalanie domu, sklepu, czy magazynu. Pamiętajmy, by nie wyrzucać uszkodzonych elementów np. dachówek lub większych części dachu, ale zgromadzić je w jednym miejscu. To umożliwi ich późniejsze oględziny, ocenę materiału z jakiego dach był wykonany, jak i ocenę rozmiaru szkód.

Kiedy można rozpocząć prace naprawcze?

Jeśli szkody są tak duże, że trzeba rozpocząć naprawę przed przyjazdem likwidatora szkody, to możemy rozpocząć naprawę, ale musimy pamiętać o przygotowaniu dokumentacji fotograficznej jeszcze przez rozpoczęciem prac. Pozwoli to na ocenę rozmiarów uszkodzeń i wydanie decyzji dotyczącej odszkodowania. Dokumentacja zdjęciowa oraz spisanie wszystkiego, co zostało zniszczone będzie podstawą do składania roszczeń. Im więcej zdjęć zrobimy, tym lepiej. Jeśli już rozpoczniemy naprawę ważne jest, by zgłaszający szkodę zbierał rachunki/faktury za zakup wszelkiego rodzaju materiałów zabezpieczających.

Jak postępować w przypadku zniszczeń spowodowanych przepięciami elektrycznymi?

W przypadku zniszczeń spowodowanych przepięciami musimy otrzymać od serwisu naprawczego zaświadczenie o przyczynie danego uszkodzenia. W dokumencie powinna znaleźć się także informacja o kosztach naprawy lub uzasadnienie dotyczące niemożności jej wykonania. Jeżeli jest ona nieopłacalna, zakład naprawczy powinien także wskazać przewidywane koszty naprawy. Powinniśmy pamiętać, że przypadku tego rodzaju szkód nie trzeba czekać z naprawą na spotkanie z przedstawicielem firmy. Decyzja dotycząca wypłaty odszkodowania jest podejmowana na podstawie zaświadczenia oraz rachunku lub faktury za wykonaną naprawę.

Czy przyjęcie kwoty bezspornej lub wypłaty zaliczkowej zamyka drogę do otrzymania odszkodowania w pełnej wysokości w późniejszym terminie?

Absolutnie nie. Przy szkodach o niewielkiej wartości np. tych, które są spowodowane zalaniami, czy uszkodzeniami towarów stosowana jest często uproszczona procedura likwidacji szkód. Jeżeli szkoda jest większa i towarzystwo ubezpieczeniowe potrzebuje więcej czasu na analizę sytuacji, proponuje klientom zaliczkę na poczet przyszłego odszkodowania. Trzeba jednak pamiętać, że celem zaliczki jest przede wszystkim pomoc w ograniczeniu rozmiarów szkody (np. umożliwienie rozpoczęcia napraw). Wycena poniesionej szkody nastąpi później, a ubezpieczyciel dopłaci do odszkodowania, jeśli uzna to za zasadne.

Kiedy odszkodowanie jest ustalane na podstawie wartości rzeczywistej budynku, a kiedy wartości odtworzeniowej?

To zależy od klienta i wariantu, który wybrał podczas podpisywania umowy. W przypadku ubezpieczenia dobrowolnego (np. budynku mieszkalnego lub gospodarczego), ustawodawca nie narzuca żadnego wariantu ubezpieczenia. To klient decyduje (za określoną składkę) jaki wariant ubezpieczenia jest dla niego najlepszy: czy według wartości rzeczywistej, w której wartość należnego odszkodowania uwzględnia potrącenia wynikające ze zużycia technicznego, czy według wartości odtworzeniowej (nazywanej także nową). Należy pamiętać, że w drugim przypadku odszkodowanie wypłacane jest w takiej wysokości, w jakiej poszkodowany poniósł koszty na naprawę szkody.

Jak dmuchać na zimne, czyli jak ubezpieczyć się na wypadek przyszłych ewentualnych szkód, jeśli jeszcze ubezpieczenia nie mamy?

Istnieje wiele rodzajów polis, które zabezpieczą nasze mienie, w mniejszym lub większym zakresie. Zazwyczaj ubezpieczenie gwarantuje ochronę przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń losowych, które obejmuje 21 zjawisk, między innymi takich jak: powódź, pożar, uderzenie pioruna, huragan, grad, szkody elektryczne, a także kradzież z włamaniem, rozbój oraz dewastację. Warto pamiętać, że ubezpieczyciel zapewnia również pomoc specjalistów (np. hydraulika, ślusarza, stolarza) w ramach ubezpieczenia Assistance. W nawiązaniu do burz i nawałnic – pamiętajmy, by do polisy włączyć koszty uprzątnięcia mienia po szkodzie.

 

 

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.