PARTNER PORTALU

Rodzice powinni pomagać dzieciom w kupnie mieszkania? Polacy mówią tak

Ponad połowa Polaków uważa, że rodzice powinni wspierać finansowo swoje dzieci w zakupie mieszkania wynika z międzynarodowego badania Finansowy Barometr ING. To jeden z najwyższych odsetków w Europie.

Autor: ING/HouseMarket.pl 23 września 2016 09:17

56 proc. Polaków podziela opinię, że wsparcie młodych ludzi w nabyciu mieszkania to powinność rodziców. To trzeci najwyższy wynik w Europie - obok Turcji (75 proc.) i Włoch (60 proc.). W większości państw przeważają osoby, które nie podzielają takiej opinii. W badaniu Finansowy Barometr ING wzięło udział 13 krajów, m.in. Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Czechy, Rumunia i Turcja.

W państwach, w których panuje przekonanie, że rodzice powinni udzielać wsparcia dzieciom w zakupie mieszkania, pomoc z ich strony jest częstsza. Co drugi właściciel mieszkania w Polsce otrzymał od rodziny wsparcie przy nabyciu swojego mieszkania - 25 proc. osób je odziedziczyło, 13 proc. dostało od rodziców lub dalszej rodziny, a 12 proc. otrzymało wsparcie finansowe.

Dwie trzecie Polaków posiada lub współposiada mieszkanie

Dwie trzecie dorosłych Polaków mieszka we własnym mieszkaniu (67 proc.), a jedynie co siódmy je wynajmuje (15 proc.). To jeden z najwyższych odsetków w badanej grupie. Pod tym względem bliżej nam mieszkańców Europy Południowej niż Zachodniej, gdzie wynajem mieszkań jest znacznie bardziej popularny. Na przykład w wynajmowanym lokalu mieszka 57 proc. Niemców, 46 proc. Austriaków i 39 proc. Holendrów.

- Większość Polaków jest właścicielami mieszkań i chce mieszkać lokalach, które posiada na własność. Wynika to w dużej mierze z polityki mieszkaniowej państwa, która od 1989 r. konsekwentnie wspiera zakup mieszkań i domów, a nie ich wynajmowanie. Temu służyło zarówno uwłaszczenie mieszkań spółdzielczych, jak i dopłaty do kredytów hipotecznych. W efekcie, mieszkań na wynajem jest niewiele, są niskiej jakości, bez możliwości długotrwałego zasiedlenia i z wysokim czynszem. Trudno się dziwić, że Polacy, nawet niezamożni, pragną mieszkać na własnym i oczekują wsparcia rodziny lub państwa w realizacji tego celu - mówi Karol Pogorzelski, ekonomista ING.

Dopiero od niedawna celem polityki mieszkaniowej stało się wsparcie rynku najmu. Wynajem sprzyja mobilności oraz nie wymaga ponoszenia ryzyka związanego ze spłacaniem kredytu hipotecznego. Dlatego dla wielu osób, szczególnie mało zamożnych, może to być lepsze rozwiązanie niż zakup własnego mieszkania na kredyt. - Aby jednak Polacy przekonali się do wynajmu, musi znacznie poprawić się oferta mieszkań, pod względem ich jakości, ilości i ceny - dodaje Karol Pogorzelski

Polacy dobrze oceniają swoją sytuację mieszkaniową. Najemcy mniej zadowoleni od właścicieli mieszkań

Polacy zaskakująco dobrze oceniają swoją sytuację mieszkaniową, dotyczy to blisko czterech na pięciu właścicieli mieszkań (79 proc.). W przypadku najemców satysfakcja jest wyraźnie niższa niż osób posiadających własne M, niezależnie od tego, czy ci ostatni kupili je na kredyt. Polscy najemcy są rzadziej zadowoleni ze swojej sytuacji, niż osoby wynajmujące mieszkania w innych krajach w Europie.

Od dołka w 2012 roku ceny mieszkań nieznacznie wzrosły, ale większa dynamikę wykazują  wynagrodzenia Polaków. W efekcie dostępność finansowa mieszkań uległa poprawie. Za przeciętne miesięczne wynagrodzenie można dziś kupić od 0,75 do 1,05 mkw. mieszkania. Jeszcze w 2008 r. było to 0,45 do 0,6 mkw. Oznacza to, że w ciągu ostatnich 8 lat dostępność wzrosła o ok. 40-60 proc. Co prawda dynamika kredytów hipotecznych słabnie, ale sprzedaż mieszkań utrzymuje dwucyfrowe wzrosty. Polacy muszą jednak częściej  sięgać po swoje oszczędności - mówi Rafał Benecki, główny ekonomista ING.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.