PARTNER PORTALU

Wskaźnik optymizmu konsumentów wyraźnie dół

Widoczne są pierwsze sygnały pogorszenia nastrojów konsumentów - to wniosek, jaki płynie z ostatniej edycji badania Sytuacja na rynku consumer finance przeprowadzonego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH.

Autor: housemarket.pl 14 sierpnia 2017 15:57

Według badanie w III kwartale 2017 r. wskaźnik Barometru Rynku Consumer Finance spadł z 58 do 55,5 punktu. Pomimo, że jest to już dziesiąty z kolei odczyt, w którym wartość Barometru przekracza poziom 50 punktów, to obecne wskazanie jest na poziomie najniższym od dwóch lat.

Barometr Rynku Consumer Finance jest skonstruowany w taki sposób, że poziom 50 punktów oznacza stagnację rynku, podczas gdy wyższe wartości reprezentują spodziewaną dodatnią dynamikę w nadchodzącym roku. Dane z sektora finansowego potwierdzają dobrą koniunkturę w obszarze popytu na kredyt gospodarstw domowych, jednak widoczne są również pierwsze sygnały pogorszenia nastrojów. Zadłużenie gospodarstw domowych na cele konsumpcyjne rosło w czerwcu w tempie 6,9% w ujęciu rok do roku, podczas gdy jeszcze rok temu wzrosty te sięgały 7,8 proc. Wartość Barometru na poziomie 55,5 pkt. wskazuje, że wzrost rynku powinien w dalszym ciągu występować, jednak w kolejnych miesiącach należy spodziewać się dalszego spadku dynamiki.

– Badanie ujawnia rosnący popyt na zakup mieszkań, co odzwierciedlają dane, publikowane od wielu miesięcy przez deweloperów. Decyzja o takim zakupie angażuje poważne środki finansowe, zapewne nie tylko konkretnego gospodarstwa domowego, ale również tych, na których wsparcie finansowe w realizacji tej decyzji może ono liczyć – najczęściej rodziny. Ta sytuacja może więc dyscyplinować gospodarstwa domowe w zakresie bieżącej konsumpcji oraz ograniczać konsumpcyjne ambicje zakupowe, wpływając przejściowo na koniunkturę na rynku consumer finance – analizuje Andrzej Roter, prezes zarządu KPF.

Podstawą konstrukcji Barometru Rynku Consumer Finance jest sytuacja w czterech obszarach oddziałujących na rynek kredytów i pożyczek konsumenckich. Obszary te uwzględniają wpływ czynników demograficznych na rynek, popyt na zakup dóbr trwałych i skłonność do ich finansowania z kredytu, niepewność związaną z sytuacją finansową oraz wykluczenie z rynku kredytowego. Oddziaływanie czynników demograficznych od 2007 roku systematycznie przekłada się na pogorszenie wskazań Barometru i również w bieżącym kwartale działało w kierunku obniżenia jego wartości. W bieżącym kwartale nie analizowano zmian w poziomie wykluczenia gospodarstw domowych z rynku. Na podstawie wyników z poprzedniego kwartału wnioskuje się, że sytuacja w tym obszarze wciąż jest bardzo korzystna, a problemem wykluczenia objętych jest ok. 19% gospodarstw domowych. Tendencje w pozostałych dwóch obszarach, wchodzących w skład Barometru, są negatywne. W bieżącym badaniu odnotowano pogorszenie sytuacji w obszarze popytu na dobra trwałe i skłonności do finansowania ich zakupów ze środków obcych. Czynnikiem spadku w ostatnich miesiącach był też słabnący popyt na dobra trwałe.

– Po trzech kwartałach bardzo dynamicznej poprawy, w obszarze finansów gospodarstwa domowego oraz całej gospodarki, obserwowane jest pogorszenie. Należy jednak pamiętać, że – po bardzo silnych wzrostach obserwowanych w ostatnich trzech latach – pomimo spadku, koniunktura gospodarcza jest wciąż bardzo dobra, a obserwowane w bieżącym kwartale pogorszenie należy w głównej mierze utożsamiać z efektem wysokiej bazy. Uwzględniając wskazania Barometru i konfrontując je z sytuacją na rynku kredytów, prognozujemy, że w kolejnych miesiącach rynek kredytu konsumenckiego będzie rósł, aczkolwiek tempo wzrostu powinno nieznacznie zwalniać - mówi dr hab. Piotr Białowolski z Uniwersytetu Harvarda, współpracujący z KPF przy badaniu. 

 

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.