PARTNER PORTALU

Carsmile szuka deweloperów chętnych do osiedlowego carsharingu

Rocznie wydajemy ponad 50 miliardów złotych na zakup samochodów i miejsc postojowych. Parkowanie to prawdziwy koszmar mieszkańców wielkomiejskich osiedli. Jak się przed tym uchronić? Podziel się autem z sąsiadem – uważają twórcy Carsmile.

Autor: Housemarket 12 lipca 2019 13:47

Zatłoczone osiedlowe uliczki i konflikty mieszkańców o każdy kawałek wolnej przestrzeni. Hejt na osiedlowych forach i grupach facebookowych. Zatarasowane drogi dojazdowe do posesji i śmietnika – taki obraz współczesnych osiedli kreują twórcy Carsmile. Uważają, że odpowiedzą na te problemy może być "osiedlowy carsharing"

Miliardy wypływają nam z portfeli

Według obliczeń platformy Carsmile na zakup parkingów wydajemy co roku grubo ponad 50 miliardów złotych. Skąd taka kwota? 15 miliardów Polacy przeznaczają co roku na zakup samych tylko nowych aut i jedynie nowobudowanych miejsc parkingowych – szacuje platforma Carsmile, za pośrednictwem której można wynająć lub wyleasingować samochód. Gdy uwzględnimy wszystkie zakupy nowych aut, a więc również te na firmę, to już mamy 45 miliardów. A to tylko nowe auta, czyli te, których jest mniejszość i te, które relatywnie mniej szkodzą środowisku. Aut używanych sprowadziliśmy do Polski w ub.r. ponad milion. Gdyby przyjąć, że średnia cena auta używanego to ok. 15 tys. zł, mamy kolejne 15 miliardów, wydane na auta używane. Razem już grubo ponad 50 miliardów złotych, nie licząc kosztów leasingu i kredytów, bo znów trzeba byłoby dodawać.

Na problem postanowili zwrócić uwagę twórcy Carsmile, sami na co dzień mieszkający w stołecznych apartamentowcach.

– Wyobraźmy sobie inwestycję składającą się z 200 mieszkań. Gdyby każda rodzina posiadała własny samochód mamy już 200 pojazdów do zaparkowania. A często zdarza się przecież, że na jedno mieszkanie przypadają dwa auta, co oznacza, że łączna liczba parkujących na osiedlu samochodów może spokojnie sięgnąć 300 – wylicza Łukasz Domański, prezes i współtwórca Carsmile.

Miesięczny koszt użytkowania popularnego auta z segmentu B, można ostrożnie szacować ok. 1 800 zł, wliczając utratę wartości, ubezpieczenie, paliwo, serwisy i koszt finansowania. Dla 300 aut mamy więc sumę 540 tys. zł miesięcznie i aż 6,5 milionów rocznie.

Podzielmy się autami

Rozwiązaniem problemu może być specjalny carsharing.

– Mając pulę samochodów do dyspozycji i aplikację do ich współdzielenia możemy istotnie ograniczyć liczbę aut parkujących na osiedlu i koszty ich używania. Rezerwując samochody w kalendarzu, każdy płaciłby za przejechane kilometry. Ktoś potrzebuje auta na weekend, ktoś w tygodniu. Nie ma sensu żeby każdy posiadał auto na własność i ponosił wszystkie koszty. Flota może być zróżnicowana: auto miejskie, kombi, SUV, bo potrzeby mieszkańców są różne – snuje wizję Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Korzyści?

- Mniej samochodów na osiedlu, mniej sąsiedzkich konfliktów, ale też mniej spalin i wydatków na zakup pojazdów i miejsc garażowych – podpowiada Łukasz Domański.

Ekonomia współdzielenia to przyszłość. Przyjmując koszt użytkowania popularnego Nissana Qashqai (wersja 1,3 DIG-T N-Connecta) na poziomie 1 555 zł miesięcznie (umowa na 3 lata, brak wkładu własnego) plus paliwo i zakładając, że korzystałyby z niego na przykład trzy rodziny, koszt wynajmu można byłoby obniżyć do ok. 500 zł.

Kto postawi na ekologię?

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.