PARTNER PORTALU

Deweloperzy w poszukiwaniu nowych lądów

Deweloperzy, specjalizujący się jak dotąd tylko w mieszkaniówce, coraz częściej są zainteresowani poszerzaniem swojej działalności o inne segmenty rynku. Możliwości jest wiele: biurowce, galerie handlowe, domy seniora czy akademiki.

Autor: HouseMarket.pl 16 listopada 2016 14:50

Do tej pory deweloperzy przeznaczali część inwestycji mieszkaniowych na biura czy lokale usługowe, jednak w ostatnich latach wielu z nich rozpoczęło realizacje projektów stricte komercyjnych. Pierwsze sygnały na ten temat pojawiły się już jakiś czas temu, kiedy rynek mieszkaniowy przeżywał kryzys, a deweloperzy szukali bardziej stabilnego obszaru do inwestowania. Wiele firm w tamtym okresie przygotowało projekty inwestycji biurowych, handlowych czy hotelowych.

Nie tylko biurowce

Obecnie rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce dynamicznie się rozwija, w tym najbardziej pożądane są powierzchnie biurowe. Według danych zebranych przez Colliers International, w pierwszym półroczu 2016 roku, deweloperzy oddali do użytku rekordową, jak do tej pory, ilość powierzchni biurowej – blisko 572 tys. mkw. Oprócz budowy pod wynajem, firmy deweloperskie budują także biura na użytek własny. Największe miasta Polski odnotowują zapotrzebowanie w tym sektorze. Jednym z nich jest np. Kraków.

– Stolica Małopolski jest idealną lokalizacją dla międzynarodowych firm – ocenia Marek Szmolke, prezes firmy deweloperskiej Start. – Od lat znajdują tu swoje siedziby zarówno firmy lokalne jak i globalne. Z tego powodu również nasza firma, która zajmuje się głównie inwestycjami mieszkaniowymi, zdecydowała się na budowę biurowca przy ul. Kapelanka. To kilkupiętrowy budynek, w którym planujemy wynająć powierzchnię biurową i przenieść siedzibę główną firmy – dodaje.

Studenci na celowniku

Deweloperzy zaczęli zwracać uwagę również na mieszkaniowe potrzeby studentów. Inwestorzy chcą budować dla nich alternatywę mieszkaniową – prywatne akademiki. Pierwsi z nich obrali kierunek Warszawy, kolejne plany dotyczą Krakowa i innych większych miast Polski.

Coraz większa liczba studentów w Polsce, a także tych przybywających zza granicy, niestety nie przekłada się na zwiększoną liczbę oferowanych lokali w akademikach. Według raportu firmy doradczej REAS, uniwersyteckie akademiki mogą zaspokoić potrzeby mieszkaniowe jedynie 8,8 proc. wszystkich studentów. Uczelnie prędzej inwestują w rozbudowę oferty dydaktycznej i niezbędnej infrastruktury. Studenci kierują się nie tylko w stronę największych polskich miast, takich jak Warszawa czy Kraków, ale wybierają także przygraniczne miejscowości, np. Lublin, gdzie rośnie liczba młodych ludzi zza wschodniej granicy.

Standard domów studenckich w większości przypadków jest dość niski, są rzadko odświeżane czy remontowane, a ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Oferta tworzona przez inwestorów i deweloperów jest skierowana przede wszystkim do studentów, którzy nie są zainteresowani lokalami o niskim standardzie i są w stanie zapłacić więcej za lepsze warunki.

Te czynniki wpływają na zwiększone zainteresowanie wśród deweloperów w rozwój rynku akademików komercyjnych. Ceny w nich są odpowiednio wyższe, ale lokale są konkurencyjne pod względem wyposażenia i spełniają wymogi osób młodych. Dodatkowo deweloperzy dbają o udogodnienia w budynku, takie jak niezbędna już sieć Wi-Fi, klubokawiarnie czy rowerownie.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.