PARTNER PORTALU

Deweloperzy w poszukiwaniu nowych lądów

Deweloperzy, specjalizujący się jak dotąd tylko w mieszkaniówce, coraz częściej są zainteresowani poszerzaniem swojej działalności o inne segmenty rynku. Możliwości jest wiele: biurowce, galerie handlowe, domy seniora czy akademiki.

Autor: HouseMarket.pl 16 listopada 2016 14:50

Do tej pory deweloperzy przeznaczali część inwestycji mieszkaniowych na biura czy lokale usługowe, jednak w ostatnich latach wielu z nich rozpoczęło realizacje projektów stricte komercyjnych. Pierwsze sygnały na ten temat pojawiły się już jakiś czas temu, kiedy rynek mieszkaniowy przeżywał kryzys, a deweloperzy szukali bardziej stabilnego obszaru do inwestowania. Wiele firm w tamtym okresie przygotowało projekty inwestycji biurowych, handlowych czy hotelowych.

Nie tylko biurowce

Obecnie rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce dynamicznie się rozwija, w tym najbardziej pożądane są powierzchnie biurowe. Według danych zebranych przez Colliers International, w pierwszym półroczu 2016 roku, deweloperzy oddali do użytku rekordową, jak do tej pory, ilość powierzchni biurowej – blisko 572 tys. mkw. Oprócz budowy pod wynajem, firmy deweloperskie budują także biura na użytek własny. Największe miasta Polski odnotowują zapotrzebowanie w tym sektorze. Jednym z nich jest np. Kraków.

– Stolica Małopolski jest idealną lokalizacją dla międzynarodowych firm – ocenia Marek Szmolke, prezes firmy deweloperskiej Start. – Od lat znajdują tu swoje siedziby zarówno firmy lokalne jak i globalne. Z tego powodu również nasza firma, która zajmuje się głównie inwestycjami mieszkaniowymi, zdecydowała się na budowę biurowca przy ul. Kapelanka. To kilkupiętrowy budynek, w którym planujemy wynająć powierzchnię biurową i przenieść siedzibę główną firmy – dodaje.

Studenci na celowniku

Deweloperzy zaczęli zwracać uwagę również na mieszkaniowe potrzeby studentów. Inwestorzy chcą budować dla nich alternatywę mieszkaniową – prywatne akademiki. Pierwsi z nich obrali kierunek Warszawy, kolejne plany dotyczą Krakowa i innych większych miast Polski.

Coraz większa liczba studentów w Polsce, a także tych przybywających zza granicy, niestety nie przekłada się na zwiększoną liczbę oferowanych lokali w akademikach. Według raportu firmy doradczej REAS, uniwersyteckie akademiki mogą zaspokoić potrzeby mieszkaniowe jedynie 8,8 proc. wszystkich studentów. Uczelnie prędzej inwestują w rozbudowę oferty dydaktycznej i niezbędnej infrastruktury. Studenci kierują się nie tylko w stronę największych polskich miast, takich jak Warszawa czy Kraków, ale wybierają także przygraniczne miejscowości, np. Lublin, gdzie rośnie liczba młodych ludzi zza wschodniej granicy.

Standard domów studenckich w większości przypadków jest dość niski, są rzadko odświeżane czy remontowane, a ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Oferta tworzona przez inwestorów i deweloperów jest skierowana przede wszystkim do studentów, którzy nie są zainteresowani lokalami o niskim standardzie i są w stanie zapłacić więcej za lepsze warunki.

Te czynniki wpływają na zwiększone zainteresowanie wśród deweloperów w rozwój rynku akademików komercyjnych. Ceny w nich są odpowiednio wyższe, ale lokale są konkurencyjne pod względem wyposażenia i spełniają wymogi osób młodych. Dodatkowo deweloperzy dbają o udogodnienia w budynku, takie jak niezbędna już sieć Wi-Fi, klubokawiarnie czy rowerownie.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych