PARTNER PORTALU

Gorący czas w najmie mieszkań

Jak co roku w sierpniu i wrześniu na rynku najmu mieszkań jest duży ruch. Stowarzyszenie Mieszkanicznik przypomina o podstawowych zasadach i proponuje pewne ułatwienia.

Autor: Hanna Milewska-Wilk/Mieszkanicznik.org.pl 23 sierpnia 2016 15:14

Właścicielom samodzielnie zajmującym się swoimi nieruchomościami przypominamy podstawowe zasady związane z najmem i minimalizowaniem ryzyka: podpisujmy umowy najmu, weryfikujmy najemców i ich możliwości finansowe, w razie wątpliwości korzystajmy z umów najmu okazjonalnego. Warto zastanowić się również nad korzystaniem z usług profesjonalistów, którzy mogą podpowiedzieć nam wiele dobrych i praktycznych sposobów na obsługę najmu lub nawet całkowicie nas w tej dziedzinie odciążyć.

Jasne zasady ułatwiają współpracę

Jeśli uzgodnimy dokładnie z najemcą wszelkie zasady dotyczące opłat, korzystania z mieszkania, zakres napraw dla każdej ze stron i sposoby kontaktu, to zapiszmy to wszystko w umowie, bo ułatwi to wyjaśnianie jakichkolwiek bieżących wątpliwości. W razie niewielkich zmian i dodatkowych ustaleń możemy w trakcie umowy robić pisemne aneksy.

Jeśli przed podpisaniem umowy mamy wątpliwości, poprośmy potencjalnego najemcę o okazanie dokumentów potwierdzających jego wiarygodność finansową: samodzielnie wygenerowanego raportu BIK, zaświadczenia o zatrudnieniu lub o wysokości zarobków – w końcu oddajemy do dyspozycji takiej osoby nasze mienie o znacznej wartości. Jeśli nawet takie przygotowania nie uciszają naszych wątpliwości, warto rozważyć podpisywanie z najemcą umowy najmu okazjonalnego – ta forma najlepiej zabezpieczy właściciela przed zaległościami w płaceniu czynszu i pozwoli dość szybko odzyskać mieszkanie od nierzetelnego najemcy.

Jeśli właściciel nie czuje się odpowiedni o kompetentny lub nie może zająć się całym procesem najmu, może rozważyć zatrudnienie profesjonalnego zarządcy najmu, który pomoże nie tylko znaleźć najemcę i podpisać umowę, ale i zajmie się obsługą płatności i zgłoszeń najemcy w czasie trwania umowy, przejmie mieszkanie po jej zakończeniu i postara się skrócić czas oczekiwania na kolejnego chętnego.

Zakres usług z zarządcami najmu możemy negocjować i ustalamy w umowach, opłata za całościową obsługę to kilkanaście procent czynszu najmu miesięcznie. Zyskać można całkowite zwolnienie z obowiązków związanych z bieżącą obsługą najmu i i fachowe wsparcie. W mniejszym zakresie pomóc mogą również pośrednicy w obrocie nieruchomościami, pytać należy o ich doświadczenie lub odbyte szkolenia w zakresie najmu.

Sąd arbitrażowy

Stowarzyszenie Mieszkanicznik proponuje również dodatkowe udogodnienie: możliwość rozstrzygania sporów przez sąd arbitrażowy przy stowarzyszeniu. Skorzystanie z arbitrażu wymaga zgody obu stron, najlepiej wpisanej do umowy najmu, a pozwala rozwiązywać spory szybciej i taniej niż w sądach powszechnych. Wyrok sądu arbitrażowego wymaga jedynie nadania klauzuli wykonalności. Nie trzeba być członkiem stowarzyszenia, żeby korzystać z arbitrażu i obie strony umowy mogą poddać spór pod rozstrzygnięcie tego sądu.

Z posiadaniem mieszkania na wynajem wiążą się też inne obowiązki: wybór formy opodatkowania, rozliczanie podatków i zgłaszanie umów najmu okazjonalnego do urzędu skarbowego, zgłaszanie do zarządcy budynku liczby zamieszkujących osób (ze względu na opłaty śmieciowe), ubezpieczenie nieruchomości… Pamiętajmy, że ważni są nasi najemcy, bo dbając o dobre relacje z nimi łatwiej jest dbać też o naszą nieruchomość. Odnośmy się do siebie z szacunkiem i przestrzegajmy ustaleń z umów najmu.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.