PARTNER PORTALU

Lokale usługowe. Dobry pomysł na inwestycję?

Polacy coraz chętniej inwestują swoje oszczędności w nieruchomości mieszkaniowe. Jednak oprócz mieszkań, ciekawym pomysłem jest również lokowanie kapitału w lokale usługowe - eksperci są zdania, że tego typu nieruchomości mogą być dla nas jeszcze bardziej zyskowne. Ile można więc zarobić na wynajmie lokalu użytkowego i jak dobrze zainwestować?

Autor: housemarket.pl 27 marca 2018 12:53

Rynek mieszkaniowy od kilku lat przeżywa prawdziwy boom – deweloperzy oddają kolejne nieruchomości do użytku i rozpoczynają budowę następnych, które zwłaszcza w atrakcyjnych lokalizacjach szybko znajdują najemców. Nic dziwnego – w końcu Polska jest jednym z krajów o najmniejszej liczbie mieszkań na tysiąc osób w całej Europie. Chociaż kupno mieszkania – zwłaszcza z rynku deweloperskiego i jego wynajem jest obecnie bezpieczną i popularną lokatą kapitału, wielu oczekuje od takiej inwestycji jeszcze większej stopy zwrotu. Jest to możliwe w przypadku lokali usługowych, których rentowność może dojść nawet do 7-8 proc. w skali roku. Takim potencjałem wyróżniają się zwłaszcza lokale w atrakcyjnych lokalizacjach dużych miast takich jak Warszawa, Wrocław czy Poznań.

Zalety inwestowania w lokale użytkowe

Oprócz większej stopy zwrotu z wynajmu lokali użytkowych zdecydowaną zaletą inwestowania w tego typu nieruchomości jest mniejsza rotacja najemców. W przypadku rynku mieszkaniowego umowy na wynajem z osobami prywatnymi zawierane są zwykle na okres 1 roku. Natomiast firmy chętnie podpisują umowy znacznie dłuższe, nawet na 5, 10 lat. Dla inwestora jest to wygodne i pozwala zaoszczędzić czas na zarządzaniu lokalem. Dodatkowo, w przypadku rynku mieszkaniowego to lokator ma wyższą pozycję niż właściciel, dlatego pozbycie się najemcy, który jest nieuczciwy może okazać się kłopotliwe. Z kolei wynajęcie lokalu przedsiębiorcy gwarantuje nam większe bezpieczeństwo i szansę na odzyskanie zaległych opłat.

Kupując mieszkanie jako inwestycję na wynajem właściciel powinien również urządzić je z myślą o potencjalnych lokatorach, a także wyposażyć w niezbędne urządzenia. Użytkowanie mieszkania wiąże się też z koniecznością prowadzenia okresowych remontów, odświeżaniem ścian czy naprawą zużytych sprzętów. Oczywiście właściciel może wynajmować „puste” mieszkanie, jednak należy wziąć pod uwagę fakt, że większość najemców to osoby młode, nieposiadające mebli czy sprzętu AGD. Takie lokum może być więc zdecydowanie mniej atrakcyjne dla przyszłych lokatorów. Natomiast w przypadku lokali użytkowych zwykle przedsiębiorcy posiadają własne wyposażenie, dopasowane do rodzaju usług. To od ich potrzeb zależy jak go zaaranżują oraz ile środków przeznaczą na ten cel. Wykończenie musi być bowiem dokładnie dopasowane do rodzaju prowadzonej w lokalu działalności, dlatego tutaj niewyposażone wnętrze będzie wręcz atutem, a nie wadą.

Lokalizacja nieruchomości kluczem do sukcesu

W pierwszej kolejności inwestor powinien zastanowić się nad wyborem lokalizacji, w której kupi lokal oraz pod jaki rodzaj działalności mógłby zostać on wynajęty – zupełnie inne wytyczne musi spełniać lokal gastronomiczny niż chociażby wynajęty dla branży medycznej. Najłatwiej będzie oczywiście wynająć nieruchomość w centrum miasta, wzdłuż głównych ulic handlowych. Inwestor nie będzie musiał się wówczas martwić o zainteresowanie potencjalnych najemców, jednak cena lokalu w takiej lokalizacji będzie też odpowiednio wysoka. Z tego powodu warto wziąć pod uwagę nowopowstające osiedla mieszkaniowe, gdzie liczba potencjalnych klientów jest lub w niedalekiej przyszłości będzie spora, a istnieje tam niedobór placówek handlowych. Niezależnie od lokalizacji należy też sprawdzić dostępność miejsc parkingowych (bezpłatny parking jest zwykle zapewniony na osiedlach mieszkaniowych), możliwość umieszczenia reklamy zewnętrznej, to, czy wejście do lokalu jest od strony ulicy oraz czy w sąsiedztwie naszej inwestycji nie znajdują się lub nie zostaną wybudowane placówki (np. hipermarket, galeria), które mogą wpłynąć negatywnie lub pozytywnie na atrakcyjności naszego lokalu.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.