PARTNER PORTALU

Miasta walczą o inwestorów

Inwestorzy mają coraz większe oczekiwania wobec samorządów. I coraz częściej pytają o atuty, które dotychczas nie miały znaczenia.

www.portalsamorzadowy.pl

Autor: PortalSamorzadowy.pl 09 czerwca 2015 08:14

Blisko 15-procentowy rozwój branży przyciągającej zagraniczny kapitał i oferującej pracę w międzynarodowych korporacjach powoduje naturalne zainteresowanie władz samorządowych. W większości miast konkurujących o napływ nowych firm, ich obsługą zajmują się specjalistyczne jednostki, gwarantujące potencjalnemu inwestorowi kompleksową obsługę i odpowiedź na niemal każde pytanie.

– A te, dawno już wykroczyły poza standardowe zainteresowanie liczbą uczelni lub dostępnością powierzchni komercyjnej w biurowcach – tłumaczy Edyta Wiwatowska z Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, odpowiedzialnej za pozyskiwanie i obsługę inwestorów. – Coraz częściej słyszymy pytania o standard życia i ofertę kulturalną miasta – dodaje.

Czego pragnie inwestor? Kultury

Bydgoszcz jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obecnie ośrodków nowoczesnych usług dla biznesu. Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) z blisko 2 tys. nowych miejsc pracy w tym sektorze 850 powstanie właśnie w mieście nad Brdą.

Zdaniem specjalistów z BARR pytania inwestorów rozważających daną lokalizację dotyczą na początku dostępności kadry, liczby absolwentów konkretnych kierunków, ich kwalifikacji. Tak jest w przypadku działalności usługowej. Dla przedsiębiorstw produkcyjnych ważniejsza jest dostępność terenów, realizowane lub planowane projekty deweloperskie, dostępna powierzchnia biurowa i poziom cen, powierzchnia magazynowa, koszt gruntów, wynajmu hali. Obie grupy coraz częściej pytają też o potencjał społeczny i kulturalny miasta czy regionu.

– Ta część oferty też jest ważna. Imprezy sportowe, wydarzenia kulturalne, miejsca koncentracji weekendowej mieszkańców – to także interesuje inwestorów, którzy planują w wieloletniej perspektywie. Wiedzą, że pozyskanie wykwalifikowanych specjalistów, to nie tylko kwestia sum zapisanych w kontrakcie, ale coraz częściej jakości życia - tłumaczy Edyta Wiwatowska z BARR.

Pytania o jakość życia w mieście i jego ofertę kulturalną padają również w innych miastach uczestniczących w wyścigu o miejsca pracy. - Jakość życia, o której decyduje także oferta kulturalna miasta, czy szerzej regionu, ma ogromny wpływ na decyzje podejmowane przez inwestorów. Jak pokazują nasze doświadczenia, w końcowej fazie procesu inwestycyjnego, gdy rywalizują ze sobą podobne oferty gospodarcze, czynnik kulturowy potrafi przeważyć szalę – mówi Krystyna Sadowska, dyrektor Działu Promocji i Marketingu, Krakowski Park Technologiczny.

Mniejsi mogą wygrać lokalizacją

Spokojniejsze tempo życia staje się atutem mniejszych miast. – Duża część inwestorów unika największych metropolii nie tylko ze względu na większe koszty „wejścia”, ale także z powodu obniżonej jakości życia, jakie niesie za sobą mieszkanie w zakorkowanych, często pozbawionych zieleni dzielnicach – tłumaczy Edyta Wiwatowska z BARR. – W takich sytuacjach przewagą może być dostęp do różnorodnych form spędzania czasu wolnego, czyli coś, co na pierwszy rzut oka ma niewiele wspólnego z twardym biznesem – dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.