PARTNER PORTALU

Czy doliczanie grubości tynku do powierzchni mieszkań jest legalne?

Stosowane kiedyś przez spółdzielnie mieszkaniowe doliczanie 4 cm tynku do powierzchni mieszkania narusza obowiązujące przepisy. Państwo jednak nie może zmusić spółdzielni do ponownych pomiarów lokali.

Autor: HouseMarket.pl 25 lutego 2016 09:00

Posłanka Krystyna Pawłowicz (PiS) zaapelowała do ministra infrastruktury i budownictwa o likwidację pobierania przez spółdzielnie mieszkaniowe opłat za tynk na ścianach. Chodzi o dodawanie przy pomiarach powierzchni mieszkań do odczytów z natury 4 cm grubości tynku.

– Rażąco narusza to art. 2 ust. 2 ustawy z 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz norm prawnych i technicznych PN-ISO-9836/1997 r. – stwierdziła posłanka Krystyna Pawłowicz w interpelacji do ministra infrastruktury i budownictwa.

Dwa sposoby liczenia metrażu

W odpowiedzi na interpelację wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński przypomniał, że w 2001 r. obowiązywały dwie normy dotyczące obliczania powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych. Były to: PN-70/B 02365 – „Powierzchnie budynków. Podział, określenia i zasady obmiaru” oraz PN-ISO 9836:1997 – „Właściwości użytkowe w budownictwie. Określenie i obliczanie wskaźników powierzchniowych i kubaturowych”.

– Obie mogły być stosowane jako równorzędne i dobrowolne, zatem to spółdzielnia decydowała, która z nich zostanie zastosowana w danym przypadku – tłumaczy wiceminister Kazimierz Smoliński.

Według pierwszej z nich przy pomiarach powierzchni z natury należało uwzględniać korektę wymiarów przy założeniu grubości okładzin wewnętrznych – 3 cm oraz wypraw wewnętrznych – 2 cm. Oznacza to, że zgodnie z normą należało dodawać odpowiednio 6 cm lub 4 cm do odczytu z natury.

Druga norma dotyczyła wyłącznie ustalania kubatury budynku. Nie obowiązywała przy obliczaniu powierzchni użytkowej lokalu lub budynku.

Spółdzielnia mogła liczyć po swojemu

Sytuacja zmieniła się 29 kwietnia 2012 r., gdy weszło w życie rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Dokument wprowadzał obowiązek stosowania drugiej normy. Jednak dotyczyła tylko obiektów, które powstały po wejściu w życie rozporządzenia.

Jak podkreśla Kazimierz Smoliński, przed wejściem w życie rozporządzenia zarząd spółdzielni miał prawo decydować o przyjęciu metody określenia powierzchni użytkowej lokali.

– W przypadku ustanawiania odrębnej własności lokali uchwała zarządu, w której wskazał on sposób obliczania powierzchni użytkowej lokali, stanowiła wyłączną podstawę wiążącego ustalenia ich powierzchni na potrzeby aktów notarialnych oraz wpisów w księgach wieczystych – tłumaczy wiceminister Kazimierz Smoliński.

Państwo nie zmusi spółdzielni

Wiceminister zaznacza, że w świetle obowiązującego prawa nie jest możliwe zobligowanie spółdzielni mieszkaniowych przez organy państwowe do dokonywania ponownych pomiarów powierzchni zajmowanych lokali.

– Istnieje możliwość zmiany sposobu obliczania powierzchni użytkowej lokali i związanej z nią ewentualnej zmiany wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej, ale zabieg ten wymaga jednomyślności wszystkich właścicieli, czyli spółdzielni i właścicieli lokali wyodrębnionych – tłumaczy wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.