PARTNER PORTALU

Kraków: Decyzja o uchwale krajobrazowej w lutym

Rada Miasta Krakowa debatowała w środę o uchwale krajobrazowej. Precyzuje ona zasady umieszczania na terenie miasta m.in. słupów ogłoszeniowych, billboardów i reklam wielkopowierzchniowych oraz grodzenia osiedli mieszkaniowych.

Autor: PAP 22 stycznia 2020 17:10

Decyzja w tej sprawie powinna zapaść pod koniec lutego. Radni byli zgodni, że uchwała krajobrazowa jest w Krakowie potrzebna, krytykowali długi okres jej przygotowania, ale różnili się w ocenach, jakie będą skutki wprowadzenia nowych przepisów i postulowali poprawienie niektórych zapisów.

Wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk mówił dziennikarzom, że od lat mieszkańcy sygnalizowali, iż przestrzeń publiczna w Krakowie jest "zaśmiecona" reklamami, dlatego ponad cztery lata temu ruszyły prace nad uchwałą krajobrazową, która ma wpłynąć na poprawę jakości tej przestrzeni.

Według władz miasta trudno precyzyjnie określić, ile reklam istniejących obecnie jest nielegalna albo nie spełnia wymogów, ale z analizy przeprowadzonych na najważniejszych trasach komunikacyjnych i ulicach wynika, że ok. 70 proc. z nich nie spełniałoby standardów zaproponowanych w uchwale krajobrazowej.

Wiceprezydent Muzyk zaznaczył, że uchwała ta "nie jest idealna" i nie sposób przewidzieć wszystkich konsekwencji jej wejścia w życie, w tym także utraty wpływów przez spółdzielnie czy wspólnoty mieszkaniowe, które umieszczają reklamy na swoich budynkach. "Ale nam przyświecała inna idea: przede wszystkimi uporządkowania przestrzeni publicznej i tym się kierowaliśmy a nie beneficjentami, którzy z tego tytuły osiągają korzyści" - powiedział Muzyk.

Zgodnie z uchwałą Kraków został podzielony na trzy strefy, a strefa trzecia dodatkowo na trzy podobszary - Stare Miasto, Nową Hutę i Śródmieście, gdzie ze względu na zabudowę zabytkową obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy. Wyróżniono także ulice wlotowe oraz tereny towarzyszące obiektom usług.

W dokumencie określono jakie nośniki reklamowe - m.in. banery, billboardy, słupy ogłoszeniowe, wolnostojące tablice reklamowe - mogą być umieszczane w poszczególnych strefach, ich wielkość, materiały, z których są wykonane, odległość od skrzyżowań, w jakiej mogą być one ustawiane.

W Krakowie dopuszczalne będzie stosowanie billboardów o wielkości 12 lub 18 m kw. Wielkopowierzchniowe banery reklamowe - obecnie często przesłaniające całe elewacje frontowe budynków będą mogły wisieć w czasie prowadzenia robót budowlanych, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy i nie częściej, niż co siedem lat.

Twórcy uchwały krajobrazowej uregulowali także zasad stawiania ogrodzeń. "Widzimy, że Kraków zaczyna przypominać federację osiedli a nie spójny organizm. Trzeba było podjąć radykalne działania" - mówił dziennikarzom wiceprezydent Muzyk. Projekt zakazuje grodzenia osiedli, chyba że jest to element odizolowania ogródka przydomowego. Te regulacje będą stosowane wobec nowych budynków wielorodzinnych, a nie tych, które już są. W projekcie znalazły się także zapisy dotyczące wysokości, rodzaju oraz kolorystyki materiałów użytych w obiektach tzw. małej architektury.

"Mam świadomość, że taka uchwała ma w swojej treści szereg zapisów o charakterze kontrowersyjnym. Być może uderza też w rynek reklamowy, ale ci przedsiębiorcy, którzy funkcjonują na tym rynku od lat rozumieją konieczność uporządkowania przestrzeni. Realizując zapisy tej uchwały podejmiemy także działania, aby oczyścić miasto z reklam nielegalnych" - podkreślił Muzyk.

Uchwała miałaby wejść w życie 1 lipca 2020 r. Zgodnie z obecnym projektem firmy zajmujące się reklamą będą miały dwa lata na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych do nowych wymogów, choć niektórzy radni postulowali skrócenie tego terminu.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.