PARTNER PORTALU

Projekt ustawy o zamówieniach publicznych trafi do konsultacji międzyresortowych

Projekt nowej ustawy prawo zamówień publicznych trafi "najprawdopodobniej" pod koniec tygodnia do konsultacji międzyresortowych - powiedziała we wtorek w Warszawie na konferencji "e-Administracja dla Biznesu" p.o. prezes Urzędu Zamówień Publicznych Izabela Jakubowska.

Autor: PAP 14 kwietnia 2015 21:19

Dwudniowa konferencja "e-Administracja dla Biznesu" poświęcona jest usługom elektronicznym, udostępnianym przedsiębiorcom przez instytucje publiczne.

"Najprawdopodobniej pod koniec tygodnia projekt (nowej ustawy prawo zamówień publicznych - PAP) trafi do konsultacji międzyresortowych" - poinformowała Jakubowska. Projekt zakłada m.in. wprowadzenia w pełni elektronicznego procesu zamówień publicznych.

Obowiązek wprowadzenia elektronicznej komunikacji i obiegu informacji między zamawiającymi a wykonawcami wynika z nowych unijnych dyrektyw, które weszły w życie w kwietniu 2014 r. Polska musi wdrożyć nowe przepisy do 18 kwietnia 2016 r., a elektroniczny obieg informacji, w ramach okresu przejściowego, ma zacząć obowiązywać wszystkich uczestników rynku zamówień od października 2018 r.

Nowe dyrektywy, oprócz elektronicznej komunikacji stron postępowania, przewidują również m.in. uelastycznienie, uproszczenie postępowania, większą innowacyjność i wydajność zamówień oraz odciążenie wykonawców z części obowiązków. Ma to zostać osiągnięte m.in. przez wprowadzenie Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia oraz wprowadzenie nowego trybu - partnerstwa innowacyjnego.

W nowej ustawie pojawi się kluczowe pojęcie tzw. profil nabywcy. "Będzie to rozwiązanie techniczne, które zapewni sporządzanie, udostępnianie, przekazywanie i przechowywanie wszelkich dokumentów niezbędnych w procesie realizacji zamówień publicznych z użyciem środków elektronicznych" - wyjaśniła Jakubowska. Zmiany dotyczyć mają także publikacji ogłoszeń. "Przewidujemy stworzenie nowego narzędzia tzw. biuletynu zamówień, w którym będą publikowane wszelkie ogłoszenia dotyczące zamówień publicznych" - dodała.

Jakubowska przypomniała, że w 2012 r. Komitet ds. Cyfryzacji Rady Ministrów przyjął plan informatyzacji zamówień publicznych zakładający stworzenie przez UZP systemu teleinformatycznego, którego celem będzie udostępnianie wszelkich usługi elektronicznych niezbędnych w procesie udzielania zamówień publicznych.

"Urząd od dwóch lat przygotowuje się do stworzenia tego systemu i zostały podjęte działania, aby pozyskać środki finansowe () w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa" - dodała.

Platforma e-zamówienia ma umożliwić m.in.: przesyłanie ogłoszeń, pytań i udzielanie odpowiedzi, udostępnianie dokumentów zamówienia oraz składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz ofert elektronicznie. Dodatkowo pozwoli skrócić czas, zwiększyć liczbę wykonawców mogących ubiegać się o zamówienie, dzięki większej dostępności ogłoszeń. Będzie również miejscem, gdzie będzie można znaleźć całą dokumentację przetargową.

"Z uwagi na to, że narzędzia, które są niezbędne do komunikacji elektronicznej wymagają czasu, przewidujemy odroczenie wejścia w życie rozwiązań dotyczących profilu nabywcy, jednolitego europejskiego dokumentu zamówień i biuletynu zamówień do 2018 roku" - powiedziała Jakubowska.

Jak wyjaśniła w okresie przejściowym tzn. od kwietnia 2016 r. do października 2018 r. komunikacja i wymiana informacji będzie odbywać się tak jest obecnie.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.