PARTNER PORTALU

Stowarzyszenie SBB chce usunięcia artykułu z projektu ustawy o kredycie hipotecznym

Stop Bankowemu Bezprawiu apeluje do Sejmu o usunięcie art. 85 ust. 3 z projektu ustawy o kredycie hipotecznym.  Według stowarzyszenia wspomniany artykuł może mieć przykre konsekwencje dla frankowiczów.

Autor: HouseMarket.pl/SBB 16 marca 2017 10:47

W senacie trwają prace nad projektem ustawy o kredycie hipotecznym (druk 1210) implementującym tzw. dyrektywę kredytowej dotyczącej m.in. kredytów powiązanych z walutą (dyrektywy PE i Rady 2014/17/UE z dnia 4 lutego 2014 r.).

O ile jednak dyrektywa kredytowa wyraźnie stanowi, że nie stosuje się jej do umów kredytu zawartych przed wejściem w życie przepisów krajowych ją implementujących (w Polsce tzw. kredytów frankowych), o tyle przepisy druku 1210 wprowadzają rozwiązania niejednoznaczne, które mogą być wykorzystane przez banki jako narzędzie do obrony w sądach w sprawach, które zostaną wszczęte po wejściu w życie ustawy.

Sprawa dotyczy art. 85 ust. 3 projektu ustawy, który „niewidzialna ręka” wprowadziła do projektu. Co więcej tempo prac nad ustawą sugeruje, że komuś bardzo zależy na szybkim wejściu w życie ustawy.

Jak wynika z opinii przedstawionej podczas posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Publicznych z dnia 14 marca 2017 roku w toku prac senatu art. 85 ust. 3 projektu może powodować wątpliwości co do jego stosowania przez sądy powszechne w sprawach tzw. umów frankowych wszczętych po dniu jej wejścia w życie. Zgodnie bowiem z projektem, ustawy nie stosuje się generalnie do umów z przeszłości, jednak art. 85 ust. 3 projektu przewiduje, że jeśli idzie już o spory sądowe to przepisy dotychczasowe stosuje się wyłącznie do sporów wszczętych lecz nie zakończonych do dnia wejścia w życie ustawy.

- Przy takim kształcie przepisów może pojawić się wątpliwość sądów i furtka, którą na pewno będą chciały wykorzystać banki czy ustawę w takim razie należy stosować w sporach sądowych dot. starych umów frankowych, ale wszczętych po wejściu w życie ustawy. Jeśli wziąć pod uwagę wykładnię dyrektywy i generalny cel ustawy, to sprawa jest jasna, że ustawa nie ma zastosowania, ale może być tak jak w przypadku tzw. ustawy antyspreadowej, na którą obecnie banki powołują się w sądach, mimo, że treść ustawy antyspreadowej też wydawałoby się była dla wszystkich jasna. W celu uniknięcia wszelkich wątpliwości należałoby art. 85 ust. 3 po prostu usunąć, bo nie ma on pokrycia w dyrektywnie kredytowej – komentuje mec. Barbara Garlacz, która prowadzi spory sądowe dot. tzw. spraw frankowych.

Zastosowanie nowej ustawy do sporów sądowych dot. tzw. kredytów frankowych może być szkodliwe, gdyż ustawa legalizuje kredyty indeksowane i denominowane oraz zawęża pojęcie konsumenta w stosunku do tego przyjętego w dyrektywie. Ustawa ponadto wskazuje wyraźnie na WIBOR jako podstawę dla ustalania stopy procentowej dla kredytów w złotówkach, choć dyrektywa kredytowa przewiduje miernik obiektywny, a nie zależny od treaderów banków.

Ministerstwo Finansów nie chce jednak wprowadzić żądnych zmian, w tym sugerowanych przez przedstawicieli środowiska kredytobiorców – konsumentów i twierdzi, że sprawa art. 85 ust. 3 projektu jest oczywista, choć stanowiska na piśmie dać nie chce. Wątpliwości nie ma także Biuro Legislacji Rządowej. Stanowisko to jest jednak oderwane od praktyki stosowania prawa, a obecne brzmienie przepisu służy lobby bankowemu. Ministerstwo Finansów nie chce ani usunąć art. 85 ust. 3 projektu ani wprowadzić wyraźnego zapisu, że do postępowań sądowych wszczętych po wejściu w życie ustawy ale dot. starych umów frankowych ustawa się nie stosuje.

Tymczasem w sądach na rozpoznanie sporów czeka tysiące kredytobiorców, a kolejne procesy dopiero będą wszczynane. Nieprecyzyjny art. 85 projektu ustawy może spowodować, jak w przypadku ustawy antyspreadowej, rozbieżności w orzecznictwie sądowym i prostowanie orzecznictwa kosztem kredytobiorców.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.