PARTNER PORTALU

Zalane mieszkanie – z czyjej polisy odszkodowanie?

Tylko wskazanie winnego zalania pozwoli na ustalenie z czyjej polisy zostanie wypłacone odszkodowanie – naszej, sąsiada, wspólnoty, a może zarządcy?

Autor: HouseMarket.pl 07 października 2016 13:01

Najczęstsze powody zalania to pęknięta rura, awaria pralki, niedokręcony kran, błędy w montażu, a zimą zamarznięta instalacja wynikające m.in. z zalania sąsiedzkiego.

- Możemy dochodzić roszczenia z polisy odpowiedzialnego za zalanie lub zgłosić szkodę z własnego ubezpieczenia. Może się to okazać rozwiązaniem szybszym i wygodniejszym, ponieważ unikamy w ten sposób ewentualnych trudności w uzyskaniu od sprawcy informacji o jego polisie. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli podejmiemy się likwidacji szkody z własnej ochrony mieszkania będziemy musieli zapłacić większą składkę za kolejną polisę – mówi Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w towarzystwie ubezpieczeniowym Compensa. – Z kolei by dochodzić roszczenia z nieswojej polisy, należy wskazać przyczynę usterki i ustalić winnego – nie zawsze będzie to sąsiad z góry, z którego mieszkania wydostaje się woda. Może się okazać, że odpowiedzialność spoczywa na wspólnocie czy spółdzielni mieszkaniowej albo na zarządcy budynku – wyjaśnia Paduszyński.

Wskazanie przyczyny to pierwszy krok, który pomoże nam w ustaleniu odpowiedzialności. Przepisy ustawy o własności lokali mówią, że te elementy budynku, które nie służą do wyłącznego użytku przez indywidualnego mieszkańca, stanowią tzw. część wspólną nieruchomości. Oznacza, to że do właściciela mieszkania należą elementy poziome instalacji wodnej, które kończą się na zaworach odcinających montowanych przy pionach. I za stan techniczny tej właśnie części odpowiada właściciel mieszkania. Zatem jeśli doszło do awarii jednego z tych elementów, winnym zalania będzie sąsiad. Z kolei piony wodne są częścią wspólną, zatem ich awaria obciąża wspólnotę, spółdzielnię mieszkaniową czy też zarządcę budynku.

Co trzeba zrobić, żeby otrzymać odszkodowanie?

Jeżeli dojdzie do zalania pamiętajmy, że warunki ubezpieczenia nakładają pewne obowiązki, których niedopełnienie może pozbawić nas odszkodowania. Jednym z takich wymogów jest zawiadomienie administracji budynku o każdym przypadku zalania oraz podjęcie działań mających na celu zapobieżenie zarówno powstania szkody, jak i zwiększania jej skutków. Ważne jest też, aby dochować terminów na zgłoszenie szkody i pozostawić miejsce szkody w stanie pozwalającym na jej oszacowanie przez likwidatora.

Poinformuj ubezpieczyciela

Kiedy już udało się określić winnego, należy jak najszybciej skontaktować się z nim i uzyskać informację o polisie OC.

- Gdyby było to utrudnione ze względu na jego nieobecność, brak kontaktu lub sprawca po prostu odmówi podania danych dotyczących OC, nic straconego. Wyjściem z tej sytuacji jest zwrócenie się o odszkodowanie do swojego ubezpieczyciela i podanie mu informacji o sprawcy zalania. Wystarczą podstawowe dane takie jak adres oraz imię i nazwisko lub nazwa spółdzielni czy firmy zarządzającej nieruchomością – mówi Andrzej Paduszyński.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych