PARTNER PORTALU

Zmiany w procedurach UOKiK

Od 1 września UOKiK będzie przedstawiał przedsiębiorcom uzasadnienie zarzutów i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny.

Autor: PAP 03 sierpnia 2015 10:26

Skuteczność, otwartość działań administracyjnych, respektowanie praw stron postępowania i sprawiedliwości proceduralnej – to niektóre z priorytetów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazanych w misji Urzędu. Nowe procedury – uzasadnienie zarzutów oraz komitet ewaluacyjny – je realizują.

„Szczegółowe uzasadnienie zarzutów”, odpowiednik Statement of Objections stosowanego przez Komisje Europejską i inne europejskie organy ochrony konkurencji, ma na celu podwyższenie standardów sprawiedliwości proceduralnej, w tym prawa do obrony. Wyznaczyło je orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz sądy - unijne, jak i krajowe, które kładą coraz większy nacisk na przestrzeganie prawa do obrony w postępowaniach administracyjnych.

Zgodnie z założeniami, uzasadnienie zarzutów będzie przedstawiane przedsiębiorcy, gdy UOKiK zakończy etap gromadzenia materiału dowodowego. Dokument ten zawierać będzie uzasadnienie faktyczne i prawne stawianych zarzutów wraz ze wskazaniem dowodów, w oparciu o które dokonano ustaleń, tak aby strona miała możliwość ustosunkowania się do nich przed wydaniem decyzji. Wprowadzenie procedury uzasadnienia zarzutów jest odpowiedzią na postulaty środowisk akademickich i przedsiębiorców.

Wprowadzenie wewnętrznego komitetu ewaluacyjnego zapewni mechanizm oceny spójności oraz jakości postępowań i decyzji z polityką i priorytetami UOKiK. Do zadań komitetu będzie należała ewaluacja procesu decyzyjnego na każdym jego etapie – od wszczęcia do zakończenia postępowania. W skład komitetu wejdą przedstawiciele kierownictwa UOKiK, departamentów i delegatur.

Twarde egzekwowanie prawa konkurencji jest podstawowym zadaniem UOKiK. Nie wyklucza to jednak otwartości i przyjazności Urzędu w kontaktach z przedsiębiorcami, a także większej przejrzystości działań. Aby te zasady skutecznie stosować w codziennej praktyce, UOKiK opracował szereg wyjaśnień i wytycznych. Należą do nich:

Wytyczne w sprawie kontaktów z przedsiębiorcami - ich cel to usystematyzowanie zasad kontaktu z UOKiK, aby ułatwić stronom postępowań dialog z Urzędem. Reguły wewnętrzne ułatwiają takie kontakty z poszanowaniem przepisów prawa i zasad sprawiedliwości proceduralnej. Podstawową zasadą jest możliwość bezpośredniego kontaktu przedsiębiorcy z Urzędem, tak aby mógł on przedstawić swoje stanowisko.

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych