PARTNER PORTALU

Chcemy mieszkać w kamienicach

Odchodzimy od wyburzania przedwojennych kamienic na rzecz ich rewitalizacji. Doceniamy starą zabudowę, która jeszcze kilka lat temu budziła raczej niechęć niż zachwyt. Agnieszka Szczepaniak, architekt z pracowni architektonicznej AP Szczepaniak, opowiada o jednym z najsilniejszych trendów urbanistycznych.

Autor: housemarket.pl 06 marca 2018 12:35

Prestiż dla najemcy

Zrewitalizowanych obiektów przybywa – zarówno tych o przeznaczeniu komercyjnym, jak i mieszkaniowym. To, w jaki sposób kształtuje się obecnie rynek pracy, ma bowiem przełożenie na wygląd miasta. Architekci, projektując z myślą o potencjalnych inwestorach, muszą uwzględnić ich potrzebę wyróżnienia się spośród innych pracodawców. Zarówno sama lokalizacja biura, jak i umieszczenie go w zabytkowej kamienicy może być atutem, który wpłynie na prestiż w oczach przyszłych pracowników i klientów. To szczególnie ważne w przypadku firm, które swój wizerunek budują na wiarygodności i zaufaniu, jak chociażby kancelarie prawne.

Odwracanie negatywnych trendów

Na popularność rewitalizacji starych obiektów ma niewątpliwy wpływ mała liczba atrakcyjnych działek w centrach miast.

- Nie możemy zapominać o tym, że „odnawianie” kamienic to przede wszystkim nadawanie nowych funkcji i odwracanie negatywnych trendów, przywracanie życia społecznego do miejsc, które przez dłuższy czas były niezagospodarowane lub wykorzystywane nieefektywnie. Częstą praktyką w projektowaniu jest oddawanie głosu ludziom czy nawet konsultacje społeczne. W rewitalizacji chodzi o uwzględnienie potrzeb współczesnych mieszkańców - tłumaczy Agnieszka Szczepaniak.

Jak dodaje, proces polega najczęściej na przebudowie obiektu, która może wiązać się również z rozbudową i nadbudową obiektu. W budynku projektuje się udogodnienia typowe dla
współczesnego budownictwa, takie jak windy, garaże podziemne, balkony czy tarasy. Ich obecność sprawia, że mieszkanie jest bardziej atrakcyjne dla potencjalnego inwestora.

Nowe funkcje

Prace nad przekształceniami dotyczą najczęściej obiektów poprzemysłowych, powojskowych, szpitali czy kamienic. Działania te mają najczęściej podłoże ekonomiczne lub społeczne. Mają ożywić te obszary miasta, które z czasem utraciły swoją pierwotną funkcję. Projekt kamienicy Matejki 3, autorstwa AP Szczepaniak, zakłada przebudowę budynku i przekształcenie go na hotel. Na wyższych kondygnacjach znajdą się pomieszczenia dla gości, na niższych – zaplecze techniczne i lokale usługowe, do których prowadzić będą przebudowane schody zewnętrzne. Fasada kamienicy będzie nawiązywać do pierwotnej, stonowanej kolorystyki.

Oddać głos zainteresowanym Biuro architektoniczne AP Szczepaniak było współorganizatorem konkursu dla studentów, w którym mogli samodzielnie zaproponować pomysł na adaptację nieruchomości przy ul. Prusa 9 we Wrocławiu. W obiekcie ma powstać nowoczesny akademik dla 250 osób. Oddanie inicjatywy studentom to szansa na to, aby inwestycja w pełni odpowiadała potrzebom przyszłych mieszkańców.

Zachować charakter miasta

Mieszkanie w zabytkowym budynku stało się dziś pożądane. To element nowego stylu życia: upodobanie miejsc z klimatem i unikalną historią, przeciwstawienie się nurtowi konsumpcjonizmu i nowoczesnemu, nieco chłodnemu designowi. Ludzie coraz częściej chcą w miastach odnowionych kamienic, niż wyburzania obiektów „z duszą”. Nie bez znaczenia jest także moda na loftowe i industrialne wnętrza z charakterystycznymi elementami stalowymi, surową cegłą czy belkami stropowymi. Budynki poprzemysłowe, zaadaptowane na lokale mieszkalne, są atrakcyjne ze względu na możliwości aranżacyjne.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.