Coraz więcej chętnych na wynajem

Polska Federacja Rynku Nieruchomości podsumowuje ogólnopolską akcję „Bezpieczny Najem”. Konsumenci przekonują się do umów najmu okazjonalnego. Jeszcze rok temu 80 proc. uczestniczących w akcji biur pośrednictwa podpisywało mniej niż 5 proc. tego rodzaju dokumentów.

Autor: Housemarket.pl 28 października 2015 13:03

- Umowa najmu okazjonalnego, która niestety w moim przekonaniu wciąż nie jest w dostatecznym stopniu doceniana przez konsumentów, zabezpiecza interesy obu stron. Właściciel mieszkania zyskuje gwarancję, że w przypadku jej rozwiązania lokator opuści mieszkanie, poddając się rygorowi egzekucji w formie aktu notarialnego, a najemca pewność, że ustalona wysokość czynszu może ulec zmianie tylko w przypadkach ściśle określonych w dokumencie. Obecnie obserwujemy większe zainteresowanie konsumentów tego rodzaju umowami. Coraz więcej klientów biur pośrednictwa decyduje się na ich zawarcie – przyznaje Leszek A. Hardek, prezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

Po pierwsze: bezpieczeństwo

W tegorocznej akcji „Bezpieczny Najem”, organizowanej wspólnie przez PFRN oraz Morizon, wzięło udział blisko 200 biur nieruchomości z całego kraju. W tym najgorętszym dla rynku okresie, a więc tuż przed rozpoczęciem roku akademickiego, pośrednicy w obrocie nieruchomościami swoją wiedzą i doświadczeniem wspierali przede wszystkim studentów, bo to oni – w przypadku 58 proc. uczestniczących w akcji biur – byli głównymi odbiorcami ich działań. Pośrednicy pomagali żakom znaleźć odpowiednie mieszkanie i bezpiecznie przejść przez niezbędne do zakończenia transakcji procedury. - Gwarancja rzetelności i profesjonalizmu okazała się tu szczególnie ważna.
W co czwartym biurze klienci skarżyli się, że padli wcześniej ofiarą nieuczciwych praktyk. Oszuści, którzy uaktywniają się w tym okresie oferowali adresy, często fikcyjne lub nieaktualne, żądając w zamian 200-500 zł. Co roku – mimo naszych ostrzeżeń - wpływają do PFRN tego rodzaju skargi – ubolewa Leszek A. Hardek.

Na fali najmu okazjonalnego

Tegoroczna akcja pokazała także większe zainteresowanie konsumentów umowami najmu okazjonalnego. W ubiegłym roku aż 80 proc. ankietowanych pośredników przygotowało mniej niż 5 proc. tego rodzaju dokumentów. W tym roku w co czwartym biurze zawarto więcej niż 20 proc. takich umów. A w kolejnych 15 proc. biur stanowiły one między 6 a 20 proc. wszystkich. 38 proc. biur zauważyło, że klienci chętniej niż podczas ubiegłorocznej akcji decydowali się na ich podpisywanie. – Równocześnie 62 proc. wciąż nie widzi zmian w postawie konsumentów. Jesteśmy jednak dobrej myśli. W ciągu roku sytuacja znacznie się poprawiła, w kolejnych latach powinno już być tylko lepiej – przekonuje Leszek A. Hardek.

Umowy najmu okazjonalnego gwarantują większą ochronę właścicielom nieruchomości, a przez to mogą być skuteczną receptą na obawy wynajmujących.

 

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych