Do 2018 r. w programie MdM ma być rozdysponowane ponad 3,5 mld zł

Kryteria formalne sprawiają, że młodzi ludzie, zainteresowani kupnem nieruchomości w ramach MdM bywają zdezorientowani. Rzetelne przygotowanie dokumentów z pewnością zaoszczędzi stresu.

Autor: housemarket.pl 20 marca 2015 13:51

Według danych z lutego 2015 r. przedstawionych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, instytucji udzielającej wsparcia w ramach MdM, z blisko 17 tys. złożonych wniosków, ponad 15 tys. zakończyło się sukcesem. 

Zanim jednak przyszli kredytobiorcy złożą dokumenty, powinni sprawdzić na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Zgodnie z ustawą z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, można starać się o dofinansowanie wkładu własnego do kredytu na zakup nieruchomości, a rodziny z dziećmi mogą otrzymać dodatkowe wsparcie w postaci spłaty części kredytu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, kredyt musi zostać jednak udzielony w złotówkach na kwotę stanowiącą co najmniej 50 proc. ceny zakupu. Poza tym, umowa kredytowa musi być zawarta na co najmniej 15 lat, a nieruchomość musi znajdować się w Polsce.

Ponadto, art. 5 ust. 1 ustawy stanowi, że dopłatą może być objęte maksymalnie 50 m kw., natomiast samo mieszkanie nie może być większe niż 75 mkw. W przypadku domu jednorodzinnego limit wynosi 100 mkw.

- Przy wyborze nieruchomości należy dokładnie sprawdzić cenę w danej lokalizacji – doradza Marek Szmolke, prezes firmy deweloperskiej Start. – Do programu kwalifikują się nieruchomości z ceną za 1 m kw. mieszczącą się w wyznaczonym limicie – wyjaśnia.

W I kwartale 2015 r. cena wahała się od 3173,45 zł w województwie świętokrzyskim (poza Kielcami i gminami sąsiadującymi) do 6583,14 zł w Warszawie.

Poza oświadczeniem o pierwszym zasiedleniu nieruchomości, wnioskodawcy muszą do 30 września 2018 r. złożyć dwa wnioski: o dofinansowanie wkładu własnego oraz wniosek o udzielenie kredytu. Dokumenty należy dostarczyć do jednego z 14 banków, które zawarły umowę z BGK.  Następnie trzeba wykazać , że można zostać „nabywcą” w rozumieniu ustawy. Konieczne jest oświadczenie o braku własności innej nieruchomości i braku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Z kolei wynajmujący muszą się pisemnie zobowiązać, że rozwiążą umowę najmu. Art. 14 ust. 1 pkt. 3 ustawy nakłada także obowiązek złożenia oświadczenia, że lokal będzie wykorzystany jedynie do realizacji potrzeb mieszkaniowych nabywcy. Poza ustawowymi oświadczeniami, bank może zażądać innych dokumentów, np. potwierdzających wiek wnioskodawcy (maksymalnie 35 lat) czy powierzchnię lokalu.

Weryfikacją dokumentów zajmuje się wybrany wcześniej bank. Trzeba jednak pamiętać, że rozpatrywanie wniosku może trwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Ustawa nie precyzuje limitów czasowych w tym zakresie.

Później dokumenty trafiają do BGK, który w ciągu 60 dni od przekazania wniosku, (jeżeli spełniono wszystkie kryteria formalne), dokonuje wpisu nabywcy do ewidencji. BGK przekazuje bankom środki, które następnie trafiają do wnioskodawcy.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych