PARTNER PORTALU

Dominik Olechowski z Lux Dom o tym jak zarządzać nieruchomością

Przed jakim wyzwaniem aktualnie stoi branża zarządzania nieruchomościami? Czy to dobry czas dla zarządców osiedli i wspólnot mieszkaniowych? -  o tym rozmawiamy z Dominikiem Olechowskim, wiceprezesem spółki Lux Dom.

Autor: housemarket.pl 09 stycznia 2019 14:21

Z końcem roku 2018 zarządcy planują budżety dla nieruchomości na kolejny rok. Jakie są aktualnie najważniejsze wyzwania dla firm zarządzających? 

Rok 2019 przyniesie podwyżki, związane głównie z rosnącymi cenami energii elektrycznej oraz paliwa gazowego. Dlatego, jako spółka zarządzającą, analogicznie, jak w latach ubiegłych rozpisaliśmy konkursy na zakupy grupowe, aby wykorzystując efekt skali naszych 100 wspólnot mieszkaniowych, uzyskać dla współwłaścicieli nieruchomości wspólnej najkorzystniejsze oferty. Wiemy już jednak, że mimo szerokich negocjacji energia będzie na pewno droższa w 2019 r niż 2018 r. Skupiamy się na ograniczeniu wpływu tych zmian na plany gospodarcze poszczególnych wspólnot mieszkaniowych, czy spółdzielni, aby przedstawić na zebraniach rocznych propozycje optymalizacji kosztów, poprzez wprowadzanie nowych pomysłów z zakresu rozwiązań energooszczędnych.

Czy podwyżki cen energii to jedyna składowa kosztów, które ulegną zwiększeniu w 2019 r?

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 września 2018 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2019 r. (Dz. U 2018 poz. 1794 ), od dnia 1 stycznia 2019 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie ponownie i będzie wynosiło 2 250 PLN, zaś minimalna stawka godzinowa 14,70 PLN. Te zmiany wpływają bezpośrednio na wysokość wynagrodzenia zagwarantowanego pracownikom ochrony, dozoru oraz innych podwykonawców. Analizując rynek tych i innych usług dla nieruchomości (sprzątanie, ogród, konserwacja) wiemy już, że przy wzroście kosztów pracowników usługi nieruchomościowe wzrosną od 10 proc. lub więcej. Dlatego planowanie budżetu rok 2019 to niemałe wyzwanie dla zarządców.

Czy to dobry czas na rynku dla tego rodzaju działalności? 

Administrowanie i zarządzanie nieruchomościami boryka się z problemami zewnętrznymi, jak wzrosty kosztów eksploatacyjnych, niezależnych od rynku nieruchomości, a także, jak prawie każda dziś branża w Polsce, z niedoborem ludzi do pracy. Na co zresztą też mają wpływ czynniki zewnętrzne. Dlatego uruchamiamy własne metody motywacji, prowadzimy Akademię Lux Dom z projektami stażowymi i szkoleniami, mamy także pakiety medyczne i sportowe. Natomiast, samo zapotrzebowanie na nasze usługi nie słabnie, wręcz przeciwnie popyt rośnie, głównie z uwagi na wzrost inwestycji budowlanych. Praktycznie każda nieruchomość mieszkaniowa musi mieć administrację, dlatego nie boimy się o przyszłość, więcej, rozwijamy się, gdyż stale monitorujemy i podnosimy jakość oraz wprowadzamy nowe e-narzędzia dla klientów. Rok 2018 przyniósł nam dotychczas najwyższą liczbę nowych kontraktów, a to jeszcze nie koniec…

Jak Państwa zdaniem optymalizować działania i koszty związane z prowadzeniem nieruchomości?

Robimy to od lat. Zakupy grupowe usług dla nieruchomości, jak np. energia elektryczna, gaz, ubezpieczenia, usługi bankowe, to jeden z filarów optymalizacji. Ale równie istotne są sprawy techniczne, tj. np. optymalizacja zużyć energii. Dlatego nasi specjaliści audytują każdą nieruchomość pod kątem weryfikacji źródeł oświetlenia, kompensacji mocy biernej, weryfikacji pracy wentylacji i wielu innych urządzeń w częściach wspólnych. Ważne jest ustalenie dobrego harmonogramu usług sprzątania, czy dozoru, bowiem należy obok jakości usługi zestawić to z racjonalnym wykorzystaniem osób pracujących w ramach firm podwykonawczych, za których czas płacą klienci – mieszkańcy.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.