PARTNER PORTALU

Firmy budowlane mają czas do 24 lipca na rejestrację w BDO

Firmy budowlane, które wytwarzają odpady, zobowiązane są złożyć wpis do rejestru BDO, czyli bazy danych o odpadach. Wniosek o wpis do rejestru należy złożyć do 24 lipca 2018 r. lub, jeśli wytwarzanie odpadów nastąpi później, to przed rozpoczęciem ich wytwarzania. Niespełnienie wymogu grozi karą od 1 tys. do 1 mln. zł.

Autor: housemarket.pl 24 lipca 2018 14:18

Rejestr BDO a firmy budowlane

Od 24 stycznia 2018 r., pod adresem www.bdo.mos.gov.pl, działa rejestr podmiotów gospodarujących odpadami tzw. Rejestr BDO prowadzony przez marszałków poszczególnych województw. Zmienione w dniu 8 stycznia br. zapisy ustawy o odpadach obligują wytwórców odpadów, którzy powinni prowadzić ewidencję odpadów do dokonania wpisu do rejestru BDO. Wniosek o wpis trzeba złożyć do 24 lipca br., a jeśli wytwarzanie odpadów nastąpi później, taki wniosek trzeba złożyć przed rozpoczęciem wytwarzania odpadów.

W świetle obowiązującego prawa, odpady to nie tylko niebezpieczne chemikalia lub śmieci, ale również grunt pozyskiwany z wykopów na jednych budowach, a wykorzystywany do prac na innych. Każda firma, która zajmuje się pracami ziemnymi podczas których wydobywana jest ziemia zanieczyszczona lub nawet czysta, ale wywożona poza teren budowy w ilości większej niż 5 ton rocznie, jest wytwórcą odpadów zobligowanym do prowadzenia ewidencji odpadów, a od 24 lipca br. dodatkowo podlega wpisowi do rejestru BDO. Podobna sytuacja dotyczy również np. wytwarzania gruzu podczas prowadzonych prac rozbiórkowych.

– Za prowadzenie prac ziemnych przed uzyskaniem wpisu do rejestru BDO będzie grozić kara administracyjna w wysokości od 1 tys. zł do nawet 1 mln. zł. Jest to bardzo duża zmiana, bo za nieprowadzenie wymaganej ewidencji odpadów kara grzywny wynosi maksymalnie jedynie 5 tys. zł – komentuje Rafał Hałabura prezes Stowarzyszenia Instytut Remediacji Terenów Zanieczyszczonych.

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Firmy składające wniosek o wpis do rejestru powinny wskazać informacje o rodzaju odpadu oraz miejscu jego wytwarzania. W przypadku firm budowlanych oznacza to, że przed przystąpieniem do prac ziemnych na danej budowie, firma będzie musiała każdorazowo starać się o wpis do rejestru BDO. Na dokonanie wpisu marszałek województwa ma 30 dni.

- To może wpłynąć na terminowość realizacji robót budowlanych, gdyż odtąd trzeba będzie planować je i kontraktować z dużo większym wyprzedzeniem. W rozwiązaniu tego problemu może pomóc skrócenie czasu uzyskiwania zezwolenia od marszałka. Wzorując się na rozwiązaniach przyjętych dla elektronicznej rejestracji spółek, mogłoby to być np. 24 godziny – wyjaśnia Rafał Hałabura. - Innym rozwiązaniem byłoby przyjęcie zasady, że wytwarzanie odpadów związane z pracami budowlanymi prowadzone na jednym większym terenie np. terenie jednego województwa, powinno być objęte jednym wpisem do rejestru BDO.

Pomimo, że obowiązek dokonania wpisu do rejestru BDO dla wytwórców odpadów wchodzi w życie już 24 lipca, nie zostało jeszcze odpowiednio zmienione rozporządzenie Ministra Środowiska określające wzór formularza rejestracyjnego.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.