PARTNER PORTALU

Genius loci jest w cenie. Jak go wskrzeszać na Śląsku?

Śląsk to prawdziwa kopalnia nieruchomości z przeszłością. Jak wykorzystać tereny poprzemysłowe oraz historyczne obiekty w inwestycjach deweloperskich? I co mają do zaoferowania śląskie miasta? - odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy sesji „Genius loci jest w cenie. Gdzie go szukać na Śląsku i jak wskrzeszać?” podczas Housemarket Forum Silesia 2018.

Autor: housemarket.pl 26 lutego 2018 10:45

Moda na rewitalizację trwa w najlepsze. Coraz więcej postindustrialnych budynków, przedwojennych kamienic i poprzemysłowych terenów otrzymuje drugie życie. Zdaniem uczestników sesji w tym procesie niezwykle istotne powinien być szacunek dla historii dla danego miejsca i pamięć o industrialnej przeszłości, którą należy traktować jako proces, a nie jako przeszłość.

- Dominanty widokowe w postaci wież i szybów na Śląsku mają bardzo istotne znaczenie emocjonalne i mocno związują pamięć o miejscu pracy. Co więcej porządkują komunikat o regionie – uważa Alicja Knast, dyrektor Muzeum Śląskiego. - Górny Śląsk czy Zagłębie Dąbrowskie są bardzo wyraźne pod względem tożsamości, a architektura postindustrialna jest niezwykle ważnym jej komponentem, bo to ona pokazuje, jak region się zmienia.

Zdaniem Agnieszki Kaczmarskiej, prezes SARP Katowice, rewitalizacja Śląska wymaga jeszcze wielu działań. – Zaczęła się dosyć późno i wiele obiektów, niestety, nie udało się ocalić – przyznaje. - Mam nadzieję, że z biegiem czasu inwestorzy i rynek dojrzeli do tego, by zrozumieć, że te obiekty mają olbrzymią wartość, której nie da się stworzyć sztucznie w XXI wieku.

Z kolei Krzysztof Zalewski, właściciel, Zalewski Architecture Group, uważa, że stosunkowo późny start procesów rewitalizacyjnych na Śląsku i wzrost świadomości co do wartości historycznych obiektów działa na ich korzyść. Architekt podał kilka negatywnych przykładów rewitalizacji, w tym odnowę obiektów po dawnej kopalni Gliwice, gdzie zachowano wyłącznie mury, a całe XIX-wieczne wyposażenie techniczne zostało pocięte palnikami oraz budynki z epoki PRL, uważane za „źle urodzone” i wyburzone, a de facto stanowiące wartościowy element architektury modernistycznej. - W całej Polsce nie brakuje podobnych przykładów – podsumowuje.

Pojawia się jednak pytanie, na ile wolno ingerować w rewitalizowane otoczenie. - Krajobraz miasta jest bardzo związany z procesami rewitalizacyjnymi. Jednocześnie nie jest własnością inwestora, samorządu, ani użytkownika tego miejsca – uważa Alicja Knast. - W związku z tym, przygotowanie zagospodarowania przestrzeni i wszelkie zmiany w tym zakresie wymagają szerokiej debaty publicznej.

Drugim kluczowym elementem jest kwestia zagospodarowania terenu – zarówno pod względem materialnym, jak i symbolicznym. - Nie każdego inwestora stać na to, by zagospodarowanie terenu było służebne wobec wartości kulturowej – mówi dyrektor Muzeum Śląskiego. - Mimo to niezwykle ważne są dyskusje i wypracowane pomiędzy inwestorami a samorządami kompromisy.

Trzeba przygotować się na powrót do centrum

Prelegenci przyznają, że dużym wyzwaniem jest rewitalizacja centrum miast z powodu krytycznego stanu budynków i przestrzeni urbanistycznej. - Nie docenia się obszarów centralnych miasta – uważa Krzysztof Zalewski. - Odtworzenie życia w centralnych lokalizacjach jest dużym zadaniem dla administracji samorządowej. Obserwując to, co dzieje się na Zachodzie, renesans śródmieścia jest tylko kwestią czasu.

Anna Jedynak, wiceprezydent Sosnowca podaje jako przykład wyzwania brak rynku w centrum miasta. - Nie mamy przestrzeni, która generuje ruch w śródmieściu – mówi. - Drugim wyzwaniem, z którym musimy się zmierzyć jest demografia. Starzejące się społeczeństwo będzie chciało wrócić do centrum dla własnego komfortu. Musimy zatem postawić na tworzenie przestrzeni i mieszkań przyjaznych mieszkańcom.

Miasto prowadzi wiele działań, by ożywić fragmenty miasta; oferuje również zachęty dla inwestorów zainteresowanych rewitalizacją oraz termomodernizacją obiektów. - Zainteresowanie jest coraz większe – jednak, w wielu przypadkach, poza śródmieściem – przyznaje Anna Jedynak.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.