PARTNER PORTALU

Ilu Polaków ma w domu klimatyzację?

Klimatyzacja w mieszkaniu coraz rzadziej uznawana jest za luksus czy fanaberię. Wszystko dlatego, że upalnych dni jest nad Wisłą coraz więcej. Efekt? Klimatyzację zamontowano w prawie 64 tys. mieszkań i domów w Polsce i liczba ta rośnie od lat – wynika z szacunków Lion’s Banku opartych o dane GUS.

Autor: HouseMarket.pl 24 czerwca 2016 17:05

Sezon upałów można uznać w Polsce za otwarty. Tym samym rozpoczął się czas żniw dla firm sprzedających klimatyzatory.

- Trzeba jednak zaznaczyć, że wbrew pozorom rynek ten nie jest aż tak duży jak można by przypuszczać po pustych półkach z wykupionymi klimatyzatorami w marketach budowlanych. Te wieją pustkami dopiero, gdy upał staje się najbardziej dokuczliwy. Taki stan może trwać od kilku do 30 dni w roku. Wciąż wiele osób uważa, że ten okres można po prostu przeczekać unikając wydatków – zauważa Bartosz Turek z Lion’s Bank..

Jakie klimatyzatory wybierają Polacy?

Większość klimatyzatorów wykorzystywanych w mieszkaniach, to urządzenia chłodzące pojedyncze pomieszczenia, które w całości zamontowano w tychże pokojach (co drugi przypadek). Rzadziej gospodarstwa domowe decydują się na klimatyzatory chłodzące pojedyncze pomieszczenia, w przypadku których część urządzenia (skraplacz oddający ciepło) zamontowana jest na zewnątrz budynku (rozwiązanie bardziej efektywne i cichsze).

Najrzadziej (0,04% gospodarstw domowych) korzysta z klimatyzacji centralnej, czyli urządzenia, w którym jeden skraplacz (zamontowany na zewnątrz budynku) pozwala działać więcej niż jednemu parownikowi obniżającemu temperaturę wewnątrz domu lub mieszkania.

Koszt to nie tylko wydatek na zakup

Zakup klimatyzatora bywa bowiem kosztownym rozwiązaniem. Co niemniej ważne, oszczędzając przy zakupie, trzeba się często liczyć z wyższymi kosztami w przyszłości. I tak jeśli ktoś wybierze klimatyzator przenośny, to powinien za niego zapłacić mniej niż za urządzenie montowane na stałe. Problem w tym, że klimatyzator przenośny potrzebuje więcej energii elektrycznej (nawet 2-3 razy), aby zneutralizować upał w domu.

Na tym różnice się nie kończą. Klimatyzator przenośny kosztuje przeważnie 1-2 tys. zł. Takie urządzenie powinno być w stanie ochłodzić pokój o powierzchni 15- 35 m kw. Niestety przy okazji narobi przy tym niemało huku. Co więcej problem w tym, że ciepłe powietrze z urządzenia musi zostać odprowadzone, a służy do tego szeroka rura, którą przeważnie wystawia się za okno. W efekcie przez rozszczelnione okno dostaje się też ciepłe powietrze z zewnątrz.

Dla porównania znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem jest klimatyzacja typu „split”. Niekwestionowanym atutem w tym wypadku jest fakt, że głośna część urządzenia (skraplacz oddający ciepło) montowany jest na zewnątrz, a element lub elementy ochładzające powietrze (parowniki) znajdują się w mieszkaniu. Rozwiązanie to jest znacznie droższe. W przypadku urządzenia dobrej klasy, które miałoby chłodzić mieszkanie dwupokojowe o powierzchni około 50 m kw., koszt to około 6 do 10 tys. zł z montażem. Minusem jest fakt, że takiego urządzenia po sezonie nie można schować w piwnicy, garażu, komórce lokatorskiej lub po prostu szafie, bo zamontowane jest na stałe.

Kolejnym wydatkiem, na który musi przygotować się użytkownik klimatyzacji jest koszt energii elektrycznej. W modelowym przykładzie mieszkania 50-metrowego można szacować, że w ciągu miesiąca rachunek za energię podniesiony zostanie o około 100 – 150 zł. Wiele zależy oczywiście od tego jak duże są okna, jak dużo ciepła przenika przez ściany, jakie urządzania działają w mieszkaniu (np. czy dużo gotujemy), a nawet od tego, w której części budynku znajduje się lokal (np. parter czy poddasze). Dokonując jednak wielu założeń można pokusić się o oszacowanie kosztu obniżenia temperatury powietrza z 30°C do 22°C.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.