PARTNER PORTALU

Jak budują Polacy?

Polacy wciąż decydują się najchętniej na budowę domów w tradycyjnej technologii. Podobnie jak w 2016, najwięcej inwestorów budowało na działkach o powierzchni większej niż 10 arów, a powierzchnia użytkowa domu najczęściej przekraczała 125 mkw. Systematycznie rośnie odsetek osób decydujących się na budowę według indywidualnego projektu - wynika z najnowszego „Raportu o budowie domów w Polsce” przygotowanego przez serwis Oferteo.pl.

Autor: HouseMarket.pl 13 czerwca 2018 10:29

Szósta edycja „Raportu o budowie domów w Polsce” pokazuje, jak pewne trendy związane z planowaniem i budową domu są mocno zakorzenione wśród inwestorów.

– Od pierwszej edycji raportu obserwujemy zaufanie, jakie Polacy mają wobec tradycyjnych technologii. Budujemy przede wszystkim z cegły ceramicznej i bloczku komórkowego, jednocześnie popularność domów z drewna ugruntowała się również na stałym poziomie, wynoszącym w ostatnim czasie co roku około 10 proc. – mówi Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl, serwisu łączącego poszukujących produktów i usług z ich dostawcami. 

 Z kolei najpopularniejszym materiałem do pokrycia dachu była, podobnie jak przed rokiem, dachówka ceramiczna, na którą wskazała prawie połowa badanych (48 proc.). Prawie co trzecia osoba (32 proc.) wybrała blachę lub blachodachówkę, a 11 proc. – dachówkę cementową.

Działka najczęściej do 20 arów, a dom ponad 126 mkw.

 Ankietowani przez Oferteo.pl najczęściej budowali na działkach o powierzchni nieprzekraczającej 20 arów. W porównaniu do zeszłorocznej edycji raportu widać niewielki wzrost zainteresowania działkami liczącymi od 10,1 do 20 arów (38 proc. wobec 35 proc.), nieco mniejszą popularnością cieszyły się mniejsze działki: od 5,1 do 10 arów (32 proc. wobec 37 proc.w poprzednim roku) oraz o powierzchni do 5 arów (7 proc. wobec 10 proc. w poprzednim roku).

– Analizując te wyniki, musimy pamiętać, że na fakt budowy domu na działce o określonej wielkości ma wpływ nie tylko sytuacja finansowa budującego i ceny na rynku, ale również prywatne uwarunkowania. Często zdarza się, że działka jest przekazywana jako darowizna od rodziny. Szczególnie dotyczy to sytuacji najmłodszych inwestorów – zwraca uwagę Karol Grygiel.

Najpopularniejszym metrażem domu w 2017 roku był przedział od 126 do 150 mkw. Wskazało na niego 27 proc. badanych. Dom co czwartego badanego miał powierzchnię między 151 a 200 mkw., a prawie co piątego – od 101 do 125 mkw. 

Nieznacznie wzrósł odsetek osób budujących małe domy. Na powierzchnię do 100 mkw. zdecydowało się 16 proc. badanych (14 proc. w poprzednim roku). Podobny wzrost, z 11 proc. do 13 proc. dotyczył największych domów, o powierzchni przekraczającej 200 mkw.

Bez piwnicy, ale z garażem

Można już zdecydowanie stwierdzić, że piwnice odchodzą do lamusa. W ubiegłym roku zdecydowało się na nie jedynie 13 proc. osób budujących dom (wobec 15 proc. w roku 2016).

– Koszty z tym związane znacząco podnoszą całościowe koszty inwestycji. Wyznaczenie powierzchni na pomieszczenia gospodarcze wydaje się inwestorom zdecydowanie lepszym rozwiązaniem – mówi Karol Grygiel.

Większość ankietowanych decyduje się na wybudowanie domu z przylegającym garażem. Takie rozwiązanie zastosowało 64 proc. z nich.

Gotowy projekt i parter z poddaszem

Podobnie jak w ubiegłych latach osoby budujące dom najczęściej robiły to według gotowego, zakupionego projektu. Na przygotowanie projektu wspólnie z architektem zdecydowało się 44 proc. badanych przez Oferteo.pl. Warto jednak zwrócić uwagę, że odsetek osób, które decydują się na takie rozwiązanie, systematycznie rośnie. Według badania z 2012 roku na projekt wspólny z architektem zdecydowało się jedynie 31 proc. badanych. Według poprzedniej edycji badania było ich już 41 proc.

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.