PARTNER PORTALU

Jak przetrwać martwy sezon w branży budowlanej?

Branża budowlana co roku ma do czynienia z martwym sezonem: okresem, podczas którego odnotować można spadek zamówień na roboty oraz materiały budowlane, co odczuwalne jest szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorców. Są jednak sposoby, aby sobie z nim poradzić.

Autor: HouseMarket.pl 15 grudnia 2016 15:01

Martwy sezon występuje cyklicznie - zwykle jego początku widoczne są w listopadzie. Potwierdzają to dane UZP z lat 2014, 2015 i 2016 - zestawiając liczby zamówień na roboty budowlane w październiku z listopadem, zauważyć można duży spadek, pogłębiający się jeszcze w grudniu, aż do momentu osiągnięcia apogeum w styczniu. Przyczyną jest nie tylko niesprzyjająca pracom pogoda, ale i okres świąteczny, kiedy to konsumenci mają inne wydatki, niezwiązane z remontami i budownictwem.

Chude miesiące

Z doświadczenia wiemy, że nawet najbardziej pomyślny sezon budowlany nie pozwoli uniknąć chudych miesięcy. Przykładowo: bieżący rok był dla branż okołobudowlanych satysfakcjonujący, chociażby ze względu na wysoką liczbę zleconych robót w sezonie, w porównaniu do lat poprzednich. W czerwcu było to 9748 zleceń, w lipcu 10803 – dla porównania w tych samych miesiącach, w roku 2015 było to odpowiednio 5358 i 6384, a w 2014 r. 6407 i 7408. Te same dane pokazują jednak, że tegoroczny grudzień może okazać się nieco cięższy od analogicznego okresu z ubiegłych lat.

W branży dostawców materiałów budowlanych, zmienność pór roku odczuwalna jest głównie w zamówieniach na produkty. W tym okresie zdecydowanie mniejszy jest popyt na materiały, przy których użyciu prace realizowane są głównie na zewnątrz, np. styropiany, systemy dociepleń czy izolacje bitumiczne, zwiększony zaś na te wykorzystywane do wykończeń.

Należy jednak walczyć z pokusą wprowadzania świątecznych przecen na produkty o zmniejszonym popycie, ponieważ po grudniu następuje kwartał, który nie jest jeszcze pełnią sezonu budowlanego. Zakupy materiałów budowlanych są zwykle przemyślane, a nie dokonywane pod wpływem impulsu, dlatego w naszej branży w tym okresie raczej nie występują zniżki lub wyprzedaże sezonowe.

Ożywienie w budowlance tradycyjnie następuje na wiosnę

W przyszłym roku utrzymać się powinna pozytywna tendencja w sektorze mieszkaniowym - wedle danych GUS, pierwsze trzy kwartały 2016 roku przyniosły wzrost liczby oddanych do użytkowania mieszkań i budynków mieszkalnych.  W zestawieniu z poprzednimi latami, było ich o 10 651 więcej, niż w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. i o 11 873 więcej, niż w analogicznym okresie w roku 2014.

Utrzymanie tej pozytywnej tendencji wraz z dużo większą ilością przetargów publicznych pomyślnie wpłynie na cały sektor. Nie będzie to jednak widoczne jeszcze w pierwszym kwartale 2017 r., ponieważ rozpisane w styczniu przetargi będą zauważalne dla dostawców dopiero wiosną.

W zależności od usługi świadczonej w branży budowlanej, szczególnie średnie i mniejsze firmy powinny skupić się na zmniejszeniu kosztów, poprzez bliższe przyjrzenie się stanom magazynowym, czy zachęcanie pracowników do wykorzystania urlopów. Efekt tego słabego okresu można zmniejszyć, koncentrując się na pełnym wykorzystaniu sezonu budowlanego, aby gorsze miesiące nie miały wpływu na wyniki roczne.

Autorem artykułu jest Dariusz Hirsz, dyrektor Regionu Północ SIG.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.