PARTNER PORTALU

Kto kupuje luksusowe nieruchomości?

Sprzedaż apartamentów klasy premium rośnie w ostatnim czasie w dwucyfrowym tempie. Polacy kupują coraz więcej luksusowych apartamentów, a ich przeciętna wartość również zwiększyła się o 10 proc. Kto kupuje takie nieruchomości?

Autor: housemarket.pl 29 maja 2018 10:03

- Wielu wydaje się, że luksusowe apartamenty to domena tylko osób znanych z okładek magazynów biznesowych czy nawet plotkarskich. Od dawna jednak tak nie jest. Wśród naszych klientów są osoby z różnych środowisk: właściciele małych i średnich przedsiębiorstw, osoby piastujące ważne stanowiska czy przedstawiciele wolnych zawodów – mówi Steven Davis, wiceprezes firmy Portico Marina, realizującej projekt apartamentowca nad Jeziorem Zegrzyńskim.

Nie jesteśmy narodem miliarderów – majątkiem przekraczającym 1 mld złotych może pochwalić się tylko 37 Polaków. Aktywa o wartości ponad 5 mln dolarów uzbierało jednak już ponad 7 tys. naszych rodaków, a więcej niż 700 tys. polskich rodzin – milion złotych lub więcej (dane za Narodowym Bankiem Polskim). Istnieje więc potencjał na stworzenie sporego rynku nieruchomości premium.

Portret inwestora 

Kim jest osoba kupująca luksusowy apartament. Poland Sotheby's International Realty stworzyło obraz „typowego” nabywcy. Zazwyczaj jest to mężczyzna mający ponad 46 lat. Mieszka w mieście lub na jego obrzeżach, ale na weekendy, dni wolne czy wakacje ucieka od zgiełku, by w gronie rodziny pobyć bliżej natury – na wsi, w górach, nad morzem czy jeziorem.

Taki „typowy” nabywca zazwyczaj podejmuje racjonalne inwestycyjnie decyzje dotyczące obrotu nieruchomościami. Wg wspomnianego badania biznes znajduje się na pierwszym miejscu jego zainteresowań, a nieruchomości na końcu pierwszej dziesiątki, wyprzedzając m.in. politykę czy podróże.

Steven Davis nie do końca potwierdza taki statystycznie uśredniony obraz.

– To oczywiście duże uproszczenie. Wśród osób kupujących luksusowe apartamenty jest wielu, którzy nie mają bliskich związków z nieruchomościami, a zarabiają w zupełnie innych miejscach. Traktują oni zakup apartamentu premium jak zrobienie czegoś dla siebie, a czynnik inwestycyjny schodzi tu na dalszy plan. Choć nie ulega wątpliwości, że od wielu lat traktujemy inwestycję w nieruchomości jako najbezpieczniejszy sposób lokaty kapitału – mówi.

Gdzie kupujemy 

Sporo większość nabywców związana jest z dużymi miastami, najwięcej luksusowych apartamentów powstaje właśnie tam – w Warszawie, Trójmieście, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu ulokowanych jest 65 proc. tego typu nieruchomości (z czego 40 proc. przypada na stolicę).

Dużą grupę luksusowych apartamentów stanowią także te związane z wypoczynkiem. Umiejscowione są one w mniejszych, ale atrakcyjnych turystycznie miejscowościach. Kluczowe są tu indywidualne preferencje. Miłośnicy żeglarstwa szukają miejsc nad Jeziorem, fani wspinaczki – zazwyczaj w górach, a osoby przemęczone codziennym hałasem decydują się na spokojniejszą okolicę.

- Rynek dynamicznie się rozwija i każdy może znaleźć tu coś dla siebie. Wymaga to jednak refleksu, najpopularniejsze i najatrakcyjniejsze inwestycje wyprzedają się na pniu – podsumowuje Davis.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.