PARTNER PORTALU

Kupujemy coraz większe mieszkania

Choć najpopularniejsze niezmiennie są lokale średniej wielkości, coraz więcej klientów decyduje się na większe lokum.

Autor: HouseMarket.pl 08 lutego 2017 15:22

Według raportu opublikowanego przez GUS, średnia wielkość mieszkania w 2015 roku wyniosła 73,6 mkw. i wzrosła o 0,2 mkw. w stosunku do roku poprzedniego. Pomimo, że niezmiennie największym zainteresowaniem wciąż cieszą się mieszkania dwupokojowe i trzypokojowe o powierzchni ok. 40-60 mkw., deweloperzy zauważają zmieniające się trendy.

Coraz więcej pokoi i większe metraże

Z danych GUS-u wynika, że w 2010 roku przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania w Polsce wynosiła 70,9 mkw. Jeżeli przyjrzeć się poszczególnym miastom, we Wrocławiu było to 71,4 mkw., w Krakowie 57,3 mkw., a w Katowicach 59,6 mkw. Najnowsze dane za rok 2015 pokazują, że w ciągu tych pięciu lat średnia powierzchnia lokalu w skali kraju wzrosła do 73,6 mkw. To samo dotyczy liczby izb w mieszkaniu. W 2010 r. uśredniona krajowa wyniosła 2,85, a pięć lat później wzrosła do 3,82.

- Dane te potwierdzają, że mieszkania w nowych inwestycjach mają większy metraż, niż jeszcze parę lat temu - komentuje Piotr Kijanka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Grupie Deweloperskiej Geo. - Zauważyliśmy, że młode małżeństwa coraz częściej wybierają mieszkania trzypokojowe, a nawet większe. Wynika to z przekonania, że to zakup na lata i takie mieszkanie będzie wygodne dla powiększającej się rodziny czy dorastających dzieci - dodaje.

Wpływ MdM-u

Jedną z przyczyn takiego zainteresowania jest rządowy program - Mieszkanie dla Młodych, działający od 2014 roku. Dzięki niemu wiele młodych osób czy małżeństw mogło pozwolić sobie na zakup własnego M. Dofinansowanie wkładu własnego sprawiło, że większe mieszkania nie były już dla nich czymś nieosiągalnym.

- Duże rodziny, np. z trójką dzieci mogą liczyć na największe wsparcie - podkreśla ekspert Grupy Deweloperskiej Geo. - Dla nich przewidziano mniejsze limity i największy procentowy przydział środków, bo aż 30 proc. kwoty kredytu. To z pewnością ułatwiło podjęcie decyzji o zakupie dużego lokalu - dodaje.

W takiej sytuacji cena lokalu przestaje być najważniejszym wyznacznikiem. Można rozejrzeć się za lepszą lokalizacją, wyższym standardem wykończenia czy właśnie większym metrażem. Takie czynniki wychodzą na pierwszy plan, o czym świadczą m.in badania TNS Polska dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu nieruchomości. Według nich aż 50 procent nabywców woli kupić nowy i droższy lokal, którego cechować będzie przestronność i funkcjonalny rozkład pomieszczeń.

Stać nas na coraz więcej

Jesteśmy jednym z najszybciej rozwijających się krajów wschodniej Europy. Tegoroczna edycja indeksu zrównoważonego rozwoju SEDA, w którym firma Boston Consulting Group oceniła i porównała jakość życia w 162 krajach świata, wykazała, że Polska znajduje się w czołówce państw, w których standard życia rośnie szybciej niż gospodarka. Poprawa jakości przekłada się, co nie dziwi, na większe oczekiwania.

I choć najszybciej sprzedają się tzw. mieszkania kompaktowe, mające najczęściej dwa lub trzy pokoje i metraż nie większy niż 60 mkw., to obok nich zauważalny jest coraz większy popyt na duże lokale.

- To niewątpliwie dobry wybór, który bezpośrednio wpłynie na  komfort życia - wyjaśnia Piotr Kijanka. - Warto zainwestować w większe M, ponieważ rodziny będą mogły z niego korzystać przez wiele lat, bez konieczności rozważania przeprowadzki do większego lokalu - dodaje.

Rządowe wsparcie dało wielu osobom możliwość zakupu większego mieszkania. Wydaje się jednak, że nie jest to zasługa wyłącznie dofinansowania. Polacy są bardziej świadomi swoich wyborów, myślą perspektywicznie i cena nie jest już dla nich jedynym wyznacznikiem. Zatem taki trend może rozwijać się nawet po wygaśnięciu programu Mieszkanie dla Młodych, które nastąpi już za dwa lata.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.