PARTNER PORTALU

Lustracja spółdzielni mieszkaniowych w internecie

Czy spółdzielnie mieszkaniowe zostaną zmuszone do założenia strony internetowej?

Autor: HouseMarket.pl 20 marca 2017 09:00

Zgodnie z art. 81 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych statut spółdzielni mieszkaniowej, regulaminy, uchwały i protokoły obrad organów spółdzielni, a także protokoły lustracji i roczne sprawozdanie finansowe powinny być udostępnione na stronie internetowej spółdzielni.

- W rzeczywistości nie wszystkie spółdzielnie mieszkaniowe posiadają strony internetowe. Brak strony internetowej nie niesie ze sobą żadnych negatywnych konsekwencji – stwierdził w interpelacji do ministra infrastruktury i budownictwa poseł Tomasz Jaskóła (Kukiz’15).

Dlatego zapytał czy projektowana jest nowelizacja ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w zakresie wprowadzającym sankcje za brak strony internetowej spółdzielni mieszkaniowej.

Nie ma obowiązku prowadzenia witryny

W odpowiedzi na interpelację wiceminister Kazimierz Smoliński przyznał, że ustawa nie nakłada obowiązku założenia strony internetowej, a wskazuje jedynie, że jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa taką stroną dysponuje, powinna na niej umieścić wymienione dokumenty.

Kazimierz Smoliński, powołując się na wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 16 czerwca 2015 r. przypomniał, że w przypadku niewypełniania przez spółdzielnię art. 81 ust. 3 u.s.m., członkowie spółdzielni mogą dochodzić stosownych roszczeń na drodze postępowania sądowego.

Zmiany w lustracji spółdzielni

Wiceminister dodał, że ministerstwo przygotowało projekt zmiany m.in. przepisu, który zakłada, że w przypadku badania lustracyjnego spółdzielni mieszkaniowych lustratorem nie będzie mogła być osoba będąca członkiem zarządu spółdzielni mieszkaniowej, prokurentem, likwidatorem, głównym księgowym, radcą prawnym lub adwokatem współpracującym ze spółdzielnią.

- Zakaz ten będzie miał zastosowanie także do innych osób, które podlegają bezpośrednio członkowi zarządu lub likwidatorowi. Rozwiązanie takie zapewni niezależność osoby przeprowadzającej lustrację działalności spółdzielni mieszkaniowej – stwierdził wiceminister Smoliński.

Kolejny instrument odnoszący się do spółdzielni mieszkaniowych zakłada kompleksową weryfikację obowiązujących rozwiązań prawnych pod kątem zmian, jakie należy wprowadzić dla zwiększenia aktywności istniejących spółdzielni w realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz szerszego wykorzystania tej formy organizacyjno-prawnej przez nowopowstające podmioty chcące działać w obszarze budownictwa mieszkaniowego, w tym w zakresie realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych (małe spółdzielnie budujące na własne potrzeby członków).

- Skierowanie projektu założeń ustawy do rozpatrzenia przez Radę Ministrów uzależnione jest od rekomendacji ekspertów, przy czym wstępnie przewidywane jest na drugi kwartał 2018 r. W ramach tych prac uwagi dotyczące wprowadzenia sankcji za brak strony internetowej w spółdzielni mieszkaniowej, co wymagałoby również wprowadzenia obowiązku posiadania takiej strony przez spółdzielnię mieszkaniową, będą stanowiły głos w dyskusji – zapowiedział Kazimierz Smoliński.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.