PARTNER PORTALU

Miasta zainteresowane wprowadzeniem Stref Obniżonej Emisji

Coraz więcej polskich miast zamyka swoje centra przed autami albo przynajmniej utrudnia im wjazd.

www.portalsamorzadowy.pl

Autor: PortalSamorzadowy.pl 08 czerwca 2015 09:16

Wrocław, Kraków, Warszawa to według raportu Deloitte i Targeo.pl najbardziej zakorkowane miasta w Polsce. 

Jednym z najpilniejszych zadań Warszawy w polityce zrównoważonego rozwoju jest realizacja strategii rozwoju systemu transportowego zakładająca przeciwdziałanie negatywnym skutkom wzrostu motoryzacji, m.in. przez środki ekonomiczno-fiskalne, zachęcające i zniechęcające – przyznaje stołeczny ratusz.

Jak zauważono w „Strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 r. i na lata kolejne”, nieograniczone udostępnienie samochodom całego obszaru miasta prowadzi do niechcianych konsekwencji: do obniżenia przyjazności przestrzeni publicznych i pogorszenia warunków podróżowania wszystkimi naziemnymi środkami transportu (samochód, tramwaj, autobus) z powodu zatłoczenia ulic ruchem samochodowym. Towarzyszy temu pogorszenie warunków zamieszkania ze względu na zwiększenie zanieczyszczenia środowiska oraz poziomu hałasu.

Przy braku przestrzeni komunikacyjnej, złym stanie środowiska i ograniczonych środkach finansowych niezbędna jest kontrola dostępności dla ruchu samochodowego wybranych obszarów miasta. Szczególnie jeśli chodzi o śródmieścia.

W projekcie nowelizacji ustawy prawo ochrony środowiska, autorstwa posłów PO, pojawił się zapis dający samorządom możliwość utworzenia na swoim obszarze tzw. Stref Obniżonej Emisji. Chodzi o wprowadzenie ograniczenia lub zakazu wjazdu do danej strefy dla pojazdów niespełniających ustalonych norm emisji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin.

Przeciwnicy zarzucali autorom projektu, że ustawa uderza w biednych mieszkańców, których nie stać na nowe i bardziej ekologiczne auta. Eksperci polemizują z takimi argumentami.

– Nie zgadzam się z argumentami, że ustawa ta różnicowałaby właścicieli aut na biednych i bogatych. Wszyscy mamy jedno zdrowie i to jest cel nadrzędny – mówi w rozmowie z nami prof. Olgierd Wyszomirski, kierownik Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego.

Podobnie problem widzą przedstawiciele dużych miast. – Taki zapis w ustawie to z pewnością kolejny krok w kierunku poprawy jakości życia w mieście, wart rozważenia. Jest takie oczekiwanie społeczne, bo często mówią o tym również mieszkańcy Katowic, wystarczy prześledzić dyskusje w internecie na ten temat. Podnoszone są różne argumenty przeciw, m.in. ten, że ustawa uderzy w najbiedniejszych. Tak czy inaczej, nie możemy już zamykać oczu na problem jakości powietrza w centrach miast – argumentuje Dariusz Czapla z biura prasowego katowickiego magistratu.

Żywo zainteresowane zmianami, które pozwolą samorządom na wytyczanie stref bez emisji komunikacyjnej, są władze Krakowa.

Niezależnie od zmian w ustawie o ochronie środowiska część miast już jakiś czas temu zamknęła swoje centra lub wybrane ulice dla aut.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.