PARTNER PORTALU

Mieszkamy coraz ładniej i wygodniej

Od lat 90. polskie mieszkania przeszły ogromną metamorfozę. Zmienił się zarówno styl aranżacji, jak i architektura budynków. Jak nowe podejście wpływa na branżę deweloperską?

Autor: housemarket.pl 27 lutego 2018 13:49

Jeszcze kilkanaście lat temu powszechny był nawyk gromadzenia rzeczy „na zapas”. Dziś wprost przeciwnie – wielu zachwyciło się ideą minimalizmu, dążąc do wyzbycia się nadmiaru przedmiotów. Schowki i składziki przestały być potrzebne, a z mieszkań zniknęły popularne niegdyś pawlacze.

Dla oszczędności czasu

Piwnice zostały zastąpione komórkami lokatorskimi. Pozwoliło to wygospodarować w  budynku miejsce na podziemne parkingi. Dawniej przy osiedlach mieszkaniowych budowane były ciągi garaży. Obecnie oprócz parkingów na najniższych kondygnacjach projektuje się też miejsca postojowe na ogrodzonym terenie inwestycji. To rozwiązanie, które ma być przede wszystkim komfortowe. Dość częstą sytuacją było kiedyś kupowanie garażu oddalonego o kilka przecznic od mieszkania – na etapie powstawania starego budownictwa posiadanie samochodu nie było tak popularne, jak obecnie. Dziś, gdy tak dużą wartością jest czas, liczy się to, aby garaż zlokalizowany był jak najbliżej miejsca zamieszkania.

Więcej powierzchni na usługi

W nowoczesnych budynkach coraz częściej najniższe kondygnacje przeznacza się na lokale usługowe. Dość częstą praktyką jest projektowanie ich nie tylko z poziomu wejścia od ulicy, lecz także na wyższych piętrach.

- W Bulwarze Drobnera lokale usługowe mieszczą się na pierwszej i drugiej kondygnacji, z kolei na wyższych – apartamenty. Przeznaczanie dużej powierzchni na usługi jest dziś popularne. Wybór lokalu jest przecież elementem budowania wizerunku pracodawcy, wpływa na jego prestiż i zarazem pomaga dotrzeć do klientów. Mieszkańcom często zależy na atrakcyjnym widoku, który otrzymują, wybierając wyższe piętra - opowiada Emil Basta, pracownik dewelopera WPBM Mój Dom. 

Przywracamy balkonom funkcję wypoczynkową

Zmieniła się też funkcja balkonów. Kilkanaście lat  temu były one głównie miejscem do przechowywania przedmiotów. Dziś częściej traktowane są jako dodatkowa przestrzeń użytkowa, w której można zorganizować kącik do relaksu. Popularne jest projektowanie budynków o  zróżnicowanych wysokościach, co  pozwala uzyskać przestronne i dobrze nasłonecznione tarasy. Zdarza się, że ich powierzchnia dorównuje metrażowi mieszkania. Niektóre inwestycje deweloperskie są też wyposażone w ogrody zimowe.

Metraż vs lokalizacja sam układ mieszkań zdradza, jak zmienił się styl życia społeczeństwa. Dziś o wiele częściej niż kilkanaście lat temu jemy poza domem, dlatego część kuchenno-jadalniana zmniejszyła swoją powierzchnię, w znakomitej większości ograniczając się do aneksu kuchennego. Nie potrzebujemy już ogromnego metrażu, za to w dogodnej lokalizacji. Znaczny udział mieszkań dwu- i trzypokojowych na rynku to odpowiedź na potrzebę mieszkania w dobrze skomunikowanych terenach położonych bliżej centrum. To często kompromis między rozsądną ceną a miejscem gwarantującym oszczędność czasu i spore możliwości.

Potrzeby i trendy wciąż ewoluują, a to ma swoje odzwierciedlenie nie tylko w popycie, lecz także w sposobie, w jaki korzystamy z mieszkań. Dużym wyzwaniem może okazać się podążanie za technologiami przyjaznymi środowisku. Deweloperzy muszą stale monitorować i na bieżąco reagować na zmiany w społeczeństwie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.