PARTNER PORTALU

Mieszkania bez MdM też się sprzedają - ocena ekspertów Eco-Classic

Program Mieszkanie dla Młodych, choć przyczynił się do wzrostu popytu na rynku pierwotnym, jest tylko jednym z czynników wpływających na dobrą koniunkturę. Zadaniem programu jest ułatwianie dostępu do własnego M młodym ludziom. Czy zatem MdM spełnia swoje zadanie?

Autor: Housemarket.pl 30 października 2015 12:05

Zainicjowanie programu ułatwiło nabycie mieszkania wielu osobom. Jednocześnie jednak ograniczenia nałożone na nabywców i ostre kryteria, którym musiały odpowiadać mieszkania, MdM dla wielu klientów osiągalny nie był. Na wysoki poziom sprzedaży wpływ miały głównie inne czynniki rynkowe, a wiele osób decydowało się na zakup pomimo tego, iż z dopłat skorzystać nie mogły.

Dlaczego? Powodów jest kilka: stabilna sytuacja na rynku pracy, niskie oprocentowanie kredytów czy brak atrakcyjnych produktów oszczędnościowych.

Dobra koniunktura na rynku pierwotnym jest więc wypadkową wielu czynników, a nie jedynie echem wprowadzenia programu MdM.

Nowe możliwości

Nowelizacja MdM oznacza nie tylko rozszerzenie pomocy państwa na mieszkania z rynku wtórnego, ale też złagodzenie kryteriów wobec nabywców i zwiększenie dopłat dla niektórych ich grup. Odpływ części klientów na rynek wtórny nie będzie odczuwalny, gdyż jednocześnie więcej osób będzie się do programu kwalifikowało. Należy też pamiętać, że rynek pierwotny ma szereg zalet jakich nie ma i nigdy nie będzie miał rynek wtórny. Mowa to o takich czynnikach jak: większy wybór mieszkań, nowocześniejsza architektura czy możliwość dostosowania mieszkania do własnych potrzeb.

W ocenie ECO-Classic objęcie programem rynku wtórnego będzie miało największe znacznie w miastach, w których podaż nowych projektów deweloperskich jest mniejsza niż w Warszawie czy Gdańsku.

Jak przewidują eksperci ECO-Classic coraz większą rolę na rynku zaczną odgrywać oferowane przez deweloperów programy wykańczania nowych mieszkań. To atrakcyjna alternatywna dla rynku wtórnego. Nabywca otrzymuje nowe mieszkanie,  gotowe do wprowadzenia i przygotowane pod jego indywidualny gust i potrzeby, bez konieczności poświęcania czasu i energii na wybór dobrej ekipy czy zakup materiałów wykończeniowych.

Bez MdM też się sprzedaje

Ożywienie jest widoczne w przypadku sprzedaży wszystkich mieszkań, co oznacza, że program MDM nie jest jedynym czynnikiem, który warunkuje dobrą sytuację na rynku.

Prognozowany przez współpracujących z ECO-Classic doradców kredytowych na IV kwartał 2015 wzrost aktywności klientów poszukujących mieszkań na rynku pierwotnym z dużym prawdopodobieństwem będzie determinowany zbliżającymi się zmianami w procedurze przyznawania kredytów hipotecznych. Wiele osób zainteresowanych MdM może chcieć zdążyć z zakupem jeszcze przed końcem roku, kiedy to wymagana wysokość wkładu własnego zwiększy się do 15 proc. wartości nieruchomości.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych