PARTNER PORTALU

Mieszkaniówka nie traci rozpędu, ale przed deweloperami szereg wyzwań

Zapowiadany na ten rok przez niektórych analityków krach na rynku nieruchomości nie nastał, a branża już trzeci rok z rzędu notuje rekordowe wyniki. I chociaż deweloperzy muszą stawić czoła nowym wyzwaniom, co znajduje swoje odbicie we wzrostach cen, popyt na nowe mieszkania nie ustaje.

Autor: housemarket.pl 04 stycznia 2019 14:26

Dziura w ziemi nie taka straszna

Marcin Antczak, prezes FB Antczak z Kalisza - firmy, która realizuje osiedla mieszkaniowe zarówno w Wielkopolsce, jak i Warszawie czy Wrocławiu - podkreśla, że z roku na rok rośnie zarówno liczba lokali sprzedawanych na etapie "dziury w ziemi", jak i tych kupowanych za gotówkę.

- Na przestrzeni ostatnich 3-4 lat w naszych inwestycjach widocznie wzrosła liczba transakcji kupna realizowanych na etapie budowy. Średnio jest to ok. 35 proc., a na niektórych osiedlach nawet ok. 50 proc. Wpływ na to mają głównie dwa czynniki - większa ochrona kupujących, gwarantowana ustawą deweloperską, ale także fakt, że do momentu zakończenia budowy w sprzedaży pozostają zwykle najmniejsze i najmniej atrakcyjne lokale. Popyt jest na tyle duży, że najciekawsze mieszkania sprzedają się na pniu - mówi Marcin Antczak. 

Wzrasta też świadomość kupujących. Dziś wybierając dewelopera sprawdzają historię jego dotychczasowych realizacji (także pod kątem tego, jak się starzeją). Uważnie oglądają prospekt informacyjny, a nawet dzwonią do urzędów gminy pytając o planowane w okolicy inwestycje samorządowe. Z kolei rozkład mieszkań konsultują z architektem.

- Jeszcze kilka lat temu kupujący dbali głównie o funkcjonalny rozkład powierzchni wewnątrz swoich lokali. Nie mielismy pytań o zagospodarowanie części wspólnych, dostęp do usług czy możliwość rozwoju komunikacji miejskiej. Dziś te pytania są na porządku dziennym - podkreśla Izabela Płóciennik z biura sprzedaży inwestycji Nowy Korczak w Kaliszu.

Nowe grupy docelowe 

Na rynku pojawiły się też nowe grupy kupujących. Coraz częściej padają pytania o mieszkania dla seniorów - z windą, ogródkiem, w bezpośrednim sąsiedztwie przychodni, czy szpitala. Drugą ważną grupę stanowią rozwijające się rodziny. Ci, którzy pierwsze mieszkanie kupili na lub po studiach, będąc po 30-stce szukają większej alternatywy.

- Rzeczywiście na rynku dziś widoczną grupę stanowią 30-35 latkowie poszukujący 2,3, 4-pokojowych mieszkań. To oni również są głównymi adresatami deweloperskich osiedli domów jednorodzinnych. Lokale, które planują kupić to dla nich docelowe lokum, mają też doświadczenia z urządzania pierwszych mieszkań, dlatego ta grupa jest bardzo wymagająca i zwraca uwagę na wiele szczegółów. Również seniorzy są ważną grupą kupujących. Ci wybierają zwykle mniejsze, ale funkcjonalne mieszkania, dobrze skomunikowane z najważniejszymi obiektami w mieście i blisko rodziny - dodaje Marcin Antczak.

Dla zmieniających mieszkanie na większe atutem jest także przestronny taras czy ogródek.

Trend inwestycyjny nadal rośnie

Niskie stopy procentowe i łatwość uzyskania kredytu zachęcają coraz więcej osób do zakupu mieszkań w celach inwestycyjnych. Obecne ceny najmu wciąż pozwalają spłacać zaciągnięte kredyty, a nawet na nich zarobić. Trend inwestycyjny widać także wśród tych, którzy mają pewne oszczędności. Oprocentowanie lokat bliskie zeru zachęca do innych form lokowania kapitału, a ta w nieruchomości jest wciąż uznawana za jedną z najbezpieczniejszych.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.