PARTNER PORTALU

Młody warszawiak na minusie

Z raportu „Global Cities” opracowanego przez Knight Frank wynika, że sytuacja finansowa przedstawicieli pokolenia Y w czołowych aglomeracjach na świecie najgorzej wygląda w Warszawie i Hongkongu. Młodzi ludzie w tych miastach miesiąc zwykle kończą na minusie i często nie stać ich na własne lokum. Najlepiej żyje się natomiast młodym Niemcom, którzy miesięcznie są w stanie zaoszczędzić nawet 60 proc. swojej pensji.

Autor: housemarket.pl 17 lutego 2015 22:20

Firma Knight Frank, globalny doradca w zakresie nieruchomości, opracowała wskaźnik kosztów życia dla przedstawicieli pokolenia Y w 20 wybranych aglomeracjach na świecie. Warszawa zajęła drugie miejsce od końca. Analizowano średnie pensje absolwentów, koszty mieszkaniowe, ale i ceny zakupów, wyjścia do kina czy wieczornego piwa. Według analizy, najlepiej żyje się pokoleniu Y we Frankfurcie. Młodym Niemcom na koniec każdego miesiąca pozostaje na koncie około 60 proc. pensji netto. Najgorzej sytuacja wygląda w Hongkongu i Warszawie, gdzie młodzi kończą miesiąc na minusie (odpowiednio -5 proc. w Hongkongu i -3 proc. w Warszawie). Lepiej od warszawiaków żyje się mieszkańcom m.in. Bangalore i Singapuru.

Mieszkanie po czterech latach pracy?

– Młodzi często zaciągają kredyty lub proszą rodziców o pomoc finansową, zwłaszcza pod koniec miesiąca. Zamiast tak popularnego w Niemczech czy Szwajcarii wynajmu, wolą zostać na garnuszku u rodziców. Jednak już po trzech – czterech latach pracy coraz częściej wybierają własne M i stabilizują swoją sytuację życiową, nawet jeśli oznacza to zaciągnięcie kredytu długoterminowego. Obecnie bardzo zyskuje na znaczeniu bezpieczeństwo, jakie mogą zapewnić instytucje finansowe i deweloperzy przy transakcji kupna i w procesie kredytowania mieszkania. Młodzi nabywcy częściej pytają o to, czy deweloper zaciągnął kredyt na budowę osiedla czy raczej buduje je z własnych środków i czy korzysta z zamkniętego rachunku powierniczego – mówi Jakub Zagórski, dyrektor sprzedaży i marketingu, członek zarządu Skanska Residential Development Poland.

Młodzi w centrum

Według analiz Knight Frank, coraz więcej przedstawicieli generacji Y na świecie chce mieszkać blisko centrów, z łatwym i szybkim dostępem do miejskich udogodnień. Sytuacja ta determinuje wybór lokalizacji nowych siedzib przez prestiżowe firmy, zwłaszcza te zatrudniające dużą liczbę pracowników z pokolenia Milenium. Na przykład, Globalne Centrum Finansowe Arla Foods zatrudnia około 270 osób, których średnia wieku wynosi 28 lat. W grudniu 2014 r. firma otworzyła nową siedzibę w gdańskim Centrum Biurowym Neptun, zajmując 3 500 mkw. powierzchni biurowej.

Według raportu międzynarodowej firmy badawczej Nielsen, ponad 60 proc. osób w wieku od 18 do 36 lat w USA chce mieszkać w tętniącej życiem okolicy, zapewniającej łatwy dostęp do sklepów, restauracji i biur. Wybierają miejsca, gdzie nie trzeba wsiadać do samochodu, by jechać do kina, na koncert czy spotkać się z przyjaciółmi. Właściwie to najchętniej wszędzie poruszaliby się pieszo, tramwajem lub rowerem. Z kolei, w badaniach Urban Land Institute 52 proc. młodych respondentów z USA wskazało, że chciałoby mieszkać w dzielnicy przyjaznej dla niezmotoryzowanych. Ponadto, 55 proc. stwierdziło, że bardzo ważna jest niewielka odległość między domem a trasami transportu publicznego.

Dla Polaków ważna jest stabilizacja

Podobne tendencje obserwuje się w Europie, ale Polska jest na tym tle rynkiem unikatowym. Według danych GUS, od 1995 roku nasila się zjawisko suburbanizacji.

– W przeciwieństwie do mieszkańców Europy Zachodniej, dla Polaków nadal ważna jest stabilizacja. Nie chcemy wynajmować, chcemy mieć swoje, a ponieważ nasza siła nabywcza jest nadal relatywnie niska, to często wymarzone M kupujemy na obrzeżach lub pod miastem. Dlatego wskaźniki migracji na przedmieścia nadal są wysokie. Nie wynikają jednak z preferencji młodych Polaków, ale z ich możliwości finansowych i z tego, że to właśnie tam znajduje się najwięcej ofert objętych rządowym programem MdM – wyjaśnia Jakub Zagórski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.