PARTNER PORTALU

Mniej dopłat w MdM-ie, a sprzedaż wciąż świetna

Mimo, że liczba wniosków o dopłaty w MdM zmalała o blisko 60 proc. kdk, deweloperzy mają powody do zadowolenia. W sześciu miastach o największej skali rynku (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź) od lipca do września br. sprzedano ponad 14,1 tys. mieszkań – zaledwie o 6 proc. mniej niż w poprzednim kwartale.

Autor: HouseMarket.pl 18 października 2016 15:18

Jeśli sprzedaż w kolejnym kwartale utrzyma się na podobnym poziomie, będzie to najlepszy rok w historii branży. Z najnowszego raportu REAS „Rynek mieszkaniowy w Polsce – III kwartał 2016 r.” wynika, że trzeci kwartał był nieznacznie słabszy niż poprzedni, zarówno pod względem sprzedaży jak i nowych wprowadzeń. Jak zapewniają jednak eksperci REAS, rynek jest w niemal idealnej równowadze.

Po rekordowych 17,7 tys. nowych wprowadzeń w drugim kwartale, deweloperzy zwolnili tempo i wprowadzili do sprzedaży o 20 proc. mniej, czyli zaledwie 14,2 tys. mieszkań. W tym samym czasie sprzedali ponad 14,1 tys. lokali, co sprawiło, że oferta pozostała na niezmienionym poziomie 51 tysięcy.

- Przełamanie trendu wzrostowego trwającego w sprzedaży na rynku pierwotnym nieprzerwanie od IV kwartału 2014 roku było niewątpliwie skutkiem wyczerpania puli środków na dofinansowanie w  ramach programu MdM. – mówi Katarzyna Kuniewicz, partner i dyrektor badań i analiz rynku w REAS. – Choć w tym kwartale deweloperzy nie odczuli jeszcze wyraźnie spadku sprzedaży MdM-owej, będzie to jeden z najważniejszych czynników, który w najbliższych miesiącach wpłynie na skalę popytu.

W praktyce, poza kilkoma pierwszymi dniami lipca nabywcy mogli starać się o dopłatę jedynie w przypadku zakupu mieszkań z terminem zakończenia w 2018 roku – a ich oferta w czasie wakacyjnych miesięcy była jeszcze stosunkowo niewielka. W efekcie tego, jak podaje BGK, w trzecim kwartale zarejestrowano o ok. 1600 mniej wniosków niż w kwartale poprzednim. Największy, bo aż 66 proc. spadek ich liczby odnotowany został we Wrocławiu i w Warszawie. W Poznaniu liczba wniosków spadła o ponad 63 proc., w Krakowie 62 proc., w Gdańsku 60 proc.

Mniejsze zainteresowanie mieszkaniami kwalifikującymi się do dopłat nie przestraszyło deweloperów. Zareagowali mniejszą liczbą wprowadzeń – przede wszystkim w segmencie mieszkań najtańszych, ale zaczęli za to uzupełniać ofertę o projekty z segmentu mieszkań o podwyższonym standardzie i segmentu apartamentowego.

Skutkiem tego w trzecim kwartale zauważalny był na analizowanych rynkach wzrost cen mieszkań wprowadzanych do sprzedaży. Natomiast średnia cena mieszkań znajdujących się w ofercie nie zmieniła się w porównaniu z poprzednim kwartałem, co wskazuje na szybką sprzedaż nowo wprowadzanej oferty.

– Elastyczne podejście sprawiło, że dla deweloperów było to najlepsze 12 miesięcy w historii. W samym tylko 2016 roku, przez dziewięć miesięcy sprzedali niemal tyle, ile przez cały rok 2014. Jeśli to tempo się utrzyma, w styczniu będziemy mówić o kolejnych rekordach.- dodaje Katarzyna Kuniewicz.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.