PARTNER PORTALU

Mniej kredytów, więcej za gotówkę

W ubiegłym roku banki udzieliły mniej kredytów na zakup mieszkania, wzrósł za to udział transakcji gotówkowych. - Mamy coraz więcej klientów, którzy traktują zakup nieruchomości jako inwestycję - mówi Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development.

Autor: HouseMarket.pl 09 marca 2017 15:55

W 2016 roku banki udzieliły 178 409 kredytów mieszkaniowych o łącznej wartości 39,5 mld zł, co oznacza spadek o 1,61 proc. w ujęciu ilościowym i nieznaczny wzrost o 0,45 proc. w ujęciu wartościowym w porównaniu do wyników 2015 roku – wynika z raportu AMRON-SARFiN.

Jak czytamy w raporcie, przyczyn wyhamowania tempa kredytowania mieszkalnictwa w 2016 roku było kilka – szybkie wykorzystanie środków w ramach rządowego programu Mieszkanie dla Młodych, podwyższenie wkładu własnego do 15 proc., finansowanie zakupu mieszkania z alternatywnych źródeł, na przykład środków zgromadzonych na lokatach czy w funduszach inwestycyjnych. Jednocześnie, na rynku deweloperskim, wzrósł udział transakcji gotówkowych.

- Mamy coraz więcej klientów, którzy traktują zakup nieruchomości jako inwestycję - mówi Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development. Widać to zwłaszcza w naszej inwestycji z segmentu premium, czyli Nowej Papierni we Wrocławiu. Takie nieruchomości zyskują na wartości, dlatego klienci traktują ich zakup jako dobry sposób lokowania pieniędzy. Stopa zwrotu jest tutaj wyższa niż dla typowych mieszkań – dodaje.

W 2016 roku odnotowano wzrost zarówno wybudowanych mieszkań, jak i rozpoczęcia nowych inwestycji mieszkaniowych. W omawianym okresie wybudowano 162 727 nowych mieszkań, czyli o 10 proc. więcej niż w 2015 roku. Rozpoczęto też budowę 173 932 lokali (o 3 proc. więcej w porównaniu do roku poprzedniego) i wydano pozwolenia na budowę kolejnych 211 565 mieszkań (więcej o 12 proc. r/r). Są to najlepsze wyniki od 2008 roku. Co przyciąga klientów?

W poszukiwaniu oszczędności

Cena wciąż pozostaje jednym z kluczowych kryteriów podczas wyboru mieszkania. W związku z tym bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się mieszkania dostępne w ramach rządowego programu Mieszkanie dla Młodych. Klienci często decydują się na zakup mieszkania korzystając z dopłaty w ramach programu MdM. Zachęca ich możliwość zaoszczędzenia nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – mówi Teresa Witkowska. Choć tegoroczne środki zostały wykorzystane już po miesiącu, na naszym osiedlu Alpha Park wciąż można kupić mieszkanie korzystając z puli przeznaczonej na 2018 rok. Umożliwiają to założenia programu, według którego wypłacenie środków może nastąpić na końcu transakcji, czyli w momencie oddania budynku do użytkowania.

Osoby kupujące mieszkanie zwracają również uwagę na systemy płatności oferowane przez deweloperów. Aktualnie nasi klienci mogą skorzystać z systemu płatności 20/80. Jest on ekonomiczny, gdyż angażuje środki w minimalnym stopniu. Zakłada on, że 20 proc. wartości nieruchomości wpłaca się w ciągu 6 tygodni od podpisania umowy deweloperskiej, a pozostałe 80 proc. dopiero przed odbiorem kluczy - dodaje Teresa Witkowska.

Elastyczność to podstawa

Znaczenie mają również dodatkowe bonusy proponowane przez dewelopera. Na przykład wrocławska Nowa Papiernia oferuje pakiety wykończenia Ultra Nova. Klienci mogą wybrać między innymi ręcznie robioną cegłę, beton dekoracyjny, płytki 3D, nowoczesne tapety i pluszowe panele. Są gwarantowane w cenie apartamentu razem z pomocą stylisty wnętrz. Oryginalne wykończenie jest jedynym z wielu wyróżników naszej inwestycji. Nowa Papiernia to przede wszystkim industrialny klimat – mówi Anna Osiecka, marketing manager ostatniego etapu Nowej Papierni. Soft lofty i apartamenty powstaną w sąsiedztwie loftów, które znajdują się w zrewitalizowanej XIX-wiecznej fabryce papieru. Zarówno elewacja, jak i wnętrza części wspólnych będą nawiązywały do charakteru pofabrycznych przestrzeni – dodaje.

Znaczenie ma również możliwość dopasowania mieszkania do swoich potrzeb. - Mieszkania w naszej ofercie została zaprojektowanych w taki sposób, by właściciel mógł zdecydować czy chce kupić na przykład 53 mkw. w wariancie 3-pokojwym z aneksem kuchennym czy też 2 pokoje z oddzielną kuchnią – mówi Roma Peczyńska, marketing manager Red Parku. - To bardzo ważne dla naszych klientów, którzy zdają sobie sprawę, że w pewnym momencie życia ich sytuacja rodzinna może ulec zmianie – dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.