Najchętniej kupujemy dwójki i trójki, ale o większym metrażu

Jakiej wielkości mieszkania dwu i trzypokojowe są dziś chętnie kupowane? Czy stać nas na większy metraż niż dawniej? Jak w ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się preferencje kupujących, jeśli chodzi o powierzchnię lokali? Zobacz co mówią deweloperzy.

Autor: housemarket.pl 06 grudnia 2019 08:41

Jak mówi, Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia niezmiennie, od kilku lat, największym zainteresowaniem, cieszą się lokale kompaktowe, tj. takie, które na relatywnie niewielkiej powierzchni oferują większą ilość pomieszczeń.

- Klienci pytają np. o mieszkania dwupokojowe o metrażu około 35 mkw., czy lokale trzypokojowe o powierzchni 53 mkw - mówi Mirosław Kujawski.

Ekspert dodaje, że w ostatnich latach zmieniły się preferencje klientów.

- O ile niesłabnącym zainteresowaniem wśród nabywców inwestycyjnych nadal cieszą się małe mieszkania dwupokojowe, o tyle w przypadku osób kupujących swoje pierwsze mieszkanie na popularności zyskały małe trójki, co jest też efektem większej zdolności kredytowej. Mimo, iż obecnie ceny mieszkań są już wyższe niż w rekordowym 2007 roku, należy zaznaczyć, że od tego czasu średnie zarobki wzrosły o ponad 70 proc., a sama inflacja wyniosła około 24 proc. To sprawiło, że indeks dostępności nieruchomości jest bardzo wysoki, dwukrotnie wyższy niż w 2007 roku - dodaje Mirosław Kujawski.

Z kolei Zbigniew Juroszek, prezes Atal, zaznacza, że zauważalnym na rynku trendem, obserwowanym na przestrzeni 3-4 lat jest zainteresowanie klientów zakupem mieszkań bardziej funkcjonalnych, a co za tym idzie bardziej przestronnych.

- Znaczący wpływ na sektor nieruchomości ma, nie tylko obecna sytuacja makroekonomiczna, ale także rosnące aspiracje życiowe społeczeństwa. Nabywcy decydują się na większe metraże, ale też większą uwagę przywiązują do ciekawego projektu, doceniają funkcjonalny i ustawny układ pomieszczeń, dostępne udogodnienia i standard wykonania. Polacy chcą mieszkać coraz lepiej, dlatego najpopularniejsze są obecnie trójki o powierzchni około 60-65 mkw i dwójki do około 45 mkw - mówi Zbigniew Juroszek. 

Także z obserwacji Janusza Millera, dyrektora ds. sprzedaży i marketingu w Home Invest wynika, że osoby nabywające swoje pierwsze mieszkanie najczęściej wybierają nieduże mieszkania dwupokojowe lub trzypokojowe.

- Preferowane są dwójki w okolicy 40-45 mkw i trójki w przedziale 55-60 mkw. Niestety, wzrost płac i wyższa zdolność kredytowa nie nadąża za wzrostem cen mieszkań, przez co wiele osób nadal nie stać na większe metraże. Tak jak w ciągu ostatnich kilku ostatnich lat, nadal przez nabywców wybierane są głównie mieszkania z jak największą liczbą pomieszczeń na jak najmniejszej powierzchni - zaznacza Janusz Miller. 

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding dodaje, że w trakcie boomu mieszkaniowego dziesięć lat temu, kupowane były najchętniej mieszkania dwu i trzypokojowe o powierzchniach odpowiednio do 50 mkw i 70 mkw. Dzisiaj - jak mówi - jest zupełnie inaczej.

- Dwupokojowe mieszkania rzadko osiągają powierzchnie 50 mkw, najczęściej rozlokowane są na 40 mkw. a trzypokojowe mają metraż od 50 mkw. do 60 mkw. i takie właśnie najczęściej kupowane są przez rodziny z dziećmi. Pensje Polaków rosną, czego efektem jest większa dostępność kredytów hipotecznych. Największą siłą nabywczą, ze względu na poziom zarobków, dysponują mieszkańcy Warszawy - wyjaśnia Małgorzata Ostrowska. 

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic zaznacza, że to jak dziś wygląda powierzchnia mieszkań dwu i trzy pokojowych jest odpowiedzią deweloperów na oczekiwania klientów.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.