PARTNER PORTALU

Nieruchomości mieszkaniowe bodźcem dla rozwoju branży budowlanej

O 6,8 proc. wzrośnie w tym roku polski rynek budownictwa - przewiduje Coface. Szansą dla polskiego budownictwa jest kolejna perspektywa unijna i dobra kondycja rynku mieszkaniowego.

Autor: PAP 25 czerwca 2015 09:04

Zdaniem ekspertów, odbicie w budownictwie ma nastąpić pod koniec tego roku. Już teraz obserwowany jest rosnący popyt i wzrost cen materiałów budowlanych (zwłaszcza cementu, kruszyw i asfaltów). Pojawia się też coraz więcej ofert pracy w budownictwie (wzrost o ponad 13 proc. w 2014 r. rok do roku ). Wydłużył się również średni okres, na który firmy mają zakontraktowane prace (średnio o ok. 1,5-2 miesiące).

"Ogromną szansą dla polskiego budownictwa jest kolejna perspektywa unijna, której pozytywny wpływ będzie można obserwować już wkrótce. Będzie to nie tylko okazja do wypracowania zysków przez firmy, ale także szansa na przeprowadzenie przez nie zmian. Okres prosperity, którego czas jest ograniczony, to dobry moment na przygotowanie się na kolejne lata, kiedy wyczerpie się pula unijnych pieniędzy" - mówi Krzysztof Andrulewicz, prezes zarządu Skanska.

Według danych GUS w ostatnich miesiącach przedstawiciele firm budowlanych, zwłaszcza dużych, coraz lepiej postrzegają koniunkturę w Polsce. Spółki optymistycznie oceniają perspektywę dla zamówień, produkcji budowlano-montażowej oraz finansowania.

"Duże firmy realizujące projekty w sektorze infrastruktury, często współfinansowane ze środków UE, powinny odczuć ożywienie począwszy od 2016 r., czyli po alokacji środków europejskich w segmenty rynku budowlanego, która będzie miała miejsce prawdopodobnie w drugiej połowie 2015 roku" - mówi Jarosław Dąbrowski, dyrektor w dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.

Ożywienie prognozuje się zwłaszcza w segmencie drogowym i mieszkaniowym. Z raportu Coface wynika, że z nowej puli środków unijnych na wsparcie infrastrukturalne zostaną przeznaczone ok. 103 mld zł. Do tego należy doliczyć nakłady własne, które do 2020 r. mogą wynieść łącznie 500 mld zł, czyli ok. 30 proc. rocznego PKB Polski. Drogi mają pochłonąć ok. 95 mld zł, z wydatkami rocznymi na poziomie 19-23 mld zł, zwłaszcza w latach 2016-2018. Drugim obszarem, który może być silnym bodźcem dla rozwoju branży, będą nieruchomości mieszkaniowe.

Według Jarosława Dąbrowskiego z Deloitte, także większa liczba projektów partnerstwo publiczno-prywatnego (PPP) mogłaby być istotnym bodźcem dla nowych kontraktów dla polskich firm budowlanych. Według Deloitte w latach 2009-2013 tylko jeden na cztery ogłoszone projekty PPP w kraju był zakończony podpisaniem umowy, ale i tak nie wszystkie przeszły pomyślnie procedurę finansowania.

Jak podaje Baza PPP prowadzona przez Fundację Centrum PPP, niektóre polskie samorządy całkiem nieźle radzą sobie z wdrażaniem projektów w ramach partnerstwo publiczno-prywatnego. W latach 2009-2014 w województwie pomorskim już prawie co drugie ogłoszenie (48 proc.) kończyło się podpisaniem umowy, a w województwach śląskim i wielkopolskim było to odpowiednio 45 proc. i 43 proc.

Analitycy szacują, że nowe projekty będą pojawiać się także w segmencie nieruchomości biurowych w związku z bardzo dobrymi ocenami regionu pod kątem atrakcyjności inwestycyjnej, zwłaszcza jeśli chodzi o bezpośrednie inwestycje zagraniczne z obszaru outsourcingu i offshoringu (przeniesienie biznesu za granicę).

"W 2014 roku firma Gartner uznała Polskę za najlepszą lokalizację inwestycyjną w regionie EMEA, czyli wśród państw Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki. Według raportu EY, Polska jest najczęściej wskazywana przez inwestorów zagranicznych jako preferowana lokalizacja dla inwestycji w kolejnych latach. To przekłada się na zapotrzebowanie na wysokiej klasy budownictwo biurowe w największych miastach Polski" - mówi Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland.

Według Andrulewicza, w kolejnych latach źródłem przewagi konkurencyjnej i atutem w zdobywaniu kolejnych zleceń będzie stabilność finansowania firm, ale też podejście do kwestii bezpieczeństwa, środowiskowych czy etyki w biznesie.

"To parametry, które dziś stają się równie ważne jak cena" - podsumowuje. Szansę na zwiększenie udziałów w rynku mają te firmy, które w kolejnych latach będą inwestować w nowe technologie (takie jak drony, druk 3D) i innowacyjne materiały budowlane, a także przygotują się na energooszczędną rewolucję w budownictwie od 2020 r.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych