PARTNER PORTALU

Partnerstwo publiczno - prywatne rozwiązaniem problemu Mieszkanie Plus?

W formule partnerstwa publiczno - prywatnego można budować tysiące lokali w programie Mieszkanie Plus - mówi dr Irena Herbst, wiceprezes Fundacji Centrum PPP. Dodaje, że inwestorów, którzy chcieliby lokować kapitał w mieszkania o funkcji komunalnej jest w Polsce wielu.

Autor: PAP 29 listopada 2018 10:46

– Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego jest wręcz stworzona dla mieszkalnictwa - przekonuje Herbst. I dodaje, że gdyby ten mechanizm wprowadzić do programu Mieszkanie Plus, to w Polsce bardzo szybko powstałoby tysiące "lokali o funkcji komunalnej". I co ważniejsze, rząd nie musiałby na nie wydawać publicznych środków.

Zapytana o to, jak mógłby działać ten system, wyjaśnia: prywatny inwestor wchodzi w konsorcjum z firmą zarządzającą, np. lokalnym Towarzystwem Budownictwa Społecznego, a następnie podpisuje umowę z gminą, w której mieszkania będą zbudowane". W umowie tej - jak zaznacza - strony określają, ile mieszkań ma powstać oraz w jakim mają być standardzie. W następnej kolejności przedstawiciele samorządu sporządzają listę lokatorów i ustalają wysokość czynszu, którą mają płacić najemcy. Herbst wyjaśnia, że powinna ona być niższa od czynszu rynkowego, ale prywatnemu inwestorowi będzie to się opłacać, bo gmina wypłaci mu różnicę między czynszem rynkowym a tym, co płacą ludzie. "To będzie jego zysk" - twierdzi.

Zalet zastosowania mechanizmu PPP w programie Mieszkanie Plus, według Herbst, jest kilka: po pierwsze - gminy się nie zadłużają, bo koszty związane z inwestycją wykłada inwestor prywatny. Po drugie - czynsze, które płacą lokatorzy, są niższe niż rynkowe, więc rośnie dostępność mieszkań. I wreszcie po trzecie - buduje się mieszkania, których w Polsce brakuje.

Herbst twierdzi, że zainteresowanie inwestorów prywatnych udziałem powinno wzrosnąć, ponieważ nowelizacja ustawy o PPP, która weszła w życie jesienią tego roku, usunęła większość jej mankamentów. Obecna zakłada m.in., że każdy podmiot publiczny będzie mógł się zwrócić do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z wnioskiem o zbadanie, czy planowany projekt jest realny w formule PPP, jakie będą jego koszty, po ilu latach się zwrócą. Ustawa wprowadza również przepisy ułatwiające monitoring rynku PPP, umożliwia realizację projektów PPP na bazie istniejących spółek podmiotu publicznego, a także umożliwia samorządom przyznawanie dotacji celowych dla partnerów prywatnych na finansowanie inwestycji związanych z realizacją zadań samorządowych.

Herbst podkreśliła jednak, że do zrobienia zostały jeszcze dwie rzeczy: powinien powstać specjalny fundusz, z którego samorządy mogłyby zaciągać preferencyjne kredyty na projekty PPP. A druga - to system poręczeń dla podmiotów prywatnych. Jej zdaniem, jest to bardzo potrzebne, ponieważ obniża koszty kredytu, a co za tym idzie, całej inwestycji.

Generalnie jednak nowelizacja ustawy powinna znacząco wpłynąć na sposób finansowania inwestycji w Polsce. Nie stanie się to jednak - jak twierdzi - z dnia na dzień, ale "proces już ruszył i w ciągu 2-3 lat powinniśmy zobaczyć pierwsze efekty". Zaznacza też, że obecnie najważniejsze są szkolenia, które mają przybliżyć tę formę finansowania instytucjom szczebla krajowego oraz przedstawicielom samorządów terytorialnych, lokalnym i regionalnym. Dodaje, że w ramach projektu szkoleniowego, w którym uczestniczą m.in. MIiR, Lewiatan, Fundacja Centrum PPP, Związek Miast Polskich i Związek Powiatów Polskich przeszkolono ok. 1400 osób. "To od wiedzy decydentów będzie zależało jak chętnie będą oni korzystać z tej formy finansowania inwestycji" - mówi. Przypomina, że proces wdrażania mechanizmu PPP jest podobny do tego, który obserwowaliśmy wiele lat temu, gdy w Polsce pojawiły się środki z funduszy unijnych. "Na początku, znalezienie odpowiedniego programu, złożenie wniosku czy rozliczenie to była wiedza tajemna, którą posługiwali się tylko nieliczni, zwykle wysoko opłacani specjaliści z firm doradczych - przypomina. Dodaje, że teraz jest to bardzo popularne źródło finansowania, z którego samorządy chętnie korzystają, a wiele z nich zatrudnia na etatach specjalistów od środków unijnych. "Mam nadzieję, że podobnie będzie z PPP" - mówi.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.