PARTNER PORTALU

Pięć największych błędów przy sprzedaży domu

Przesadzone oczekiwania co do ceny, słabej jakości ogłoszenie i zdjęcia w nim, brak komfortu dla oglądającego oraz niechęć do ponoszenia nakładów finansowych – to najczęściej powtarzające się błędy osób sprzedających dom. Nic dziwnego, że w niektórych przypadkach mijają długie kwartały, a nieruchomość nadal nie znajduje nabywcy.

Autor: housemarket.pl 18 lutego 2019 11:25

Sprzedaż domu sama z siebie jest trudniejsza niż mieszkania, a to m.in. ze względu na zmieniające się trendy rynkowe (inna architektura, spadek popytu na duże wielopokoleniowe domy) i niższy popyt – skrojony pod własne potrzeby dom relatywnie łatwo można wybudować, co w przypadku mieszkania jest praktycznie niemożliwe. Sprawę utrudniają jednak sami sprzedający, którzy popełniają masę błędów. Home Broker zwraca uwagę na te najczęstsze.

1. Wygórowane oczekiwania finansowe

Najczęściej powtarzającym się błędem osób, które chciałyby sprzedać dom, jest zupełne oderwanie od rzeczywistości w kwestii ceny nieruchomości. Dom ma często wartość sentymentalną i sprzedający nie potrafią pozbyć się emocji – wartość nieruchomości odnoszą do własnych odczuć, a nie realiów rynkowych. Sprawę utrudnia fakt, że w dom często wkłada się dużo więcej pracy i wysiłku niż w mieszkanie – próbujemy więc to niejako spieniężyć.

Osoby, które chcą sprawnie sprzedać dom powinny pozbyć się sentymentów i postawić na rynkową wycenę. To nie jest łatwe, bo rynek domów jest dużo mniej wystandaryzowany niż mieszkań. Domy trudniej jest porównać, a do tego dochodzi kwestia działki. Najlepszą metodą na obiektywną wycenę domu będzie skorzystanie z usług rzeczoznawcy. Osoba taka zna rynek, ma dostęp do wielu danych i nie bierze pod uwagę emocji.

2. Nieatrakcyjna treść ogłoszenia

Aby ktokolwiek zainteresował się sprzedawanym domem, musi najpierw obejrzeć ogłoszenie sprzedaży. Przygotowujący je często skupiają się jednak na zaletach widzianych przez siebie, zamiast spojrzeć na nieruchomość obiektywnie. W ogłoszeniach często brakuje czytelnego planu domu z dokładnym rozrysowaniem pomieszczeń, a dla kupujących jest to przecież bardzo ważne. Istotne jest także ukształtowanie działki, jej dokładne wymiary oraz aktualne zagospodarowanie.

Część sprzedawanych domów zupełnie nie spełnia oczekiwań dzisiejszych nabywców. Najbardziej poszukiwane są domy o powierzchni do 150 mkw. Sprzedanie 200-metrowego „klocka” z lat 70. Czy 80. może nie być łatwe. Mając taką nieruchomość należy skupić się na innych jej zaletach takich jak lokalizacja czy atrakcyjna działka. W ostateczności jedynym argumentem może pozostać niska cena.

Częstym błędem jest zbyt krótki i za mało szczegółowy opis nieruchomości. Należy w nim zawrzeć jak najwięcej informacji dotyczących nie tylko samego domu (ze szczegółami dotyczącymi poszczególnych pięter i pomieszczeń), ale i przyległości, działki, ogrodu i lokalizacji. Inne ważne informacje to dostęp do komunikacji, sklepów, placówek edukacyjnych oraz walory rekreacyjne. Wiele ogłoszeń nie zawiera też konkretnych informacji o czasie i technologii budowy domu czy przeprowadzonych remontach, a to rzeczy, które interesują kupujących.

3. Słabe zdjęcia w ogłoszeniu

Niskiej jakości zdjęcia to plaga wśród sprzedających zarówno dom jak i mieszkanie. Część zdjęć robionych jest przy nieodpowiednim oświetleniu, są niewyraźne, prześwietlone lub po prostu brzydkie. W przypadku domu sesję zdjęciową najlepiej robić wiosną lub latem, gdy otoczenie budynku będzie prezentować się najlepiej. Zwróćmy też uwagę na to, by fotografii nie robić pod słońce, a zdjęcia wewnątrz wykonać koniecznie przy świetle dziennym.

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.