PARTNER PORTALU

PKP: najpierw handel, potem mieszkania

PKP poprzez swoją spółkę Xcity Investment szuka partnerów do swoich inwestycji. Na razie są to głównie centra handlowe, jednak w perspektywie kilkunastu lat większą rolę odgrywać będą biurowce i budynki mieszkalne.

Autor: Newseria 28 października 2015 12:23

Do PKP należy ponad 100 tys. nieruchomości w całym kraju. Są to zarówno małe działki czy budynki na dalekiej prowincji, jak i ogromne place czy obiekty w centrach największych polskich miast. Na razie należąca do kolei spółka Xcity Investment jest trakcie realizacji siedmiu projektów, m.in w Warszawie, Gdyni oraz Krakowie. W planach ma jednak kolejne kilkanaście.

– Udaje nam się uzyskać w tych projektach do trzykrotności wartości nieruchomości, którą wnosimy do tego typu projektów – podkreśla Maciej Król, prezes zarządu Xcity Investment. – Natomiast model biznesowy jest następujący: my – tak jak teraz, gdy planujemy 15 nowych projektów – zapraszamy inwestorów do składania ofert i zachęcamy ich do tego, by przystąpili do postępowania. W ślad za tym wyłaniamy spośród oferentów podmioty, które oferują najlepsze warunki i podpisujemy umowę.

 Xcity Investment zawiera spółki w formule joint venture, która – jak mówi Maciej Król – zapewnia PKP możliwość wykorzystania potencjału wnoszonych nieruchomości. Dodaje, że jego spółka współpracuje z bardzo różnymi inwestorami z bardzo różnym profilem i celem do osiągnięcia.

– Jest duża grupa inwestorów, która jest zainteresowana nabywaniem już funkcjonujących budynków, wybudowanych. Ale w tej chwili mamy do czynienia na polskim rynku z bardzo dużą grupą inwestorów i deweloperów, którzy są zorientowani na realizację praktycznie każdego formatu inwestycji. Na dzień dzisiejszy realizując zarówno małe obiekty handlowe w tych mniejszych miastach jak i duże projekty handlowe, biurowe czy mieszkaniowe.

Nieruchomości należące do PKP cieszą się sporym zainteresowaniem dużej grupy potencjalnych inwestorów. Xcity Investment ocenia, że praktycznie każdy segment oferowanych nieruchomości jest dla kogoś atrakcyjny.

– Mamy do czynienia zarówno z inwestorami, którzy wywodzą się stricte z polskiego rynku, jak i z inwestorami, którzy wywodzą się z rynku zagranicznego rozmiar – informuje prezes zarządu Xcity Investment. – Jakkolwiek oczywiście te duże inwestycje, kapitałochłonne przeważnie powodują, że zdecydowanie większa aktywność jest po stronie inwestorów zagranicznych, którzy już dysponują dużymi portfelami nieruchomości, którzy są gotowi podejmować ryzyka.

Wiele kolejowych nieruchomości w naturalny sposób nadaje się do budowy centrów handlowych. Położone w centrach miast, połączone z dworcami, stacjami przesiadkowymi komunikacji miejskiej, pełne pasażerów, w naturalny sposób przyciągają klientów, o których zabiegają wszelkiego typu handlowcy. Stąd wiele obecnie prowadzonych inwestycji ma charakter handlowy. Jednak potencjał działek i budynków posiadanych przez koleje jest znacznie większy.

– Pierwsze nasze projekty są to projekty stricte handlowe – zwraca uwagę prezes Maciej Król. – Przewiduję, że w najbliższym czasie coraz większą część naszych inwestycji będą stanowiły inwestycje biurowe oraz mieszkaniowe, prawdopodobnie największą w perspektywie kilku, kilkunastu lat. Nie wykluczam również, że w najbliższym czasie będziemy przygotowywać również projekty, które będą dotyczyły branży logistycznej, magazynowej.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych