Plany i inwestycje za jednym kliknięciem. Cenatorium tworzy nowe narzędzie dla deweloperów

Rok po rynkowym debiucie marki urban.one, Cenatorium wprowadza kolejne miasta i zupełnie nowe funkcje dla swojego mechanizmu automatycznej wyceny każdego pojedynczego mieszkania. Spółka przyspiesza tempo i rozwija też nowe narzędzie, dzięki któremu będzie można korzystać z bogatej bazy informacji przestrzennych, w tym planów przestrzennych czy informacji o wydanych warunkach zabudowy.

Autor: HouseMarket.pl 29 czerwca 2017 09:01

Serwis urban.one to narzędzie zasilane milionami rekordów o cenach transakcyjnych na rynku nieruchomości w Polsce. Potężna baza danych ułatwia osobom zainteresowanym zakupem lub sprzedażą mieszkania szybkie sprawdzenie i ocenę faktycznej wartości wybranej nieruchomości. W chwili startu – w kwietniu ubr. - narzędzie można było stosować na terenie 12 największych miast w Polsce, dziś jest już ich 27. Oznacza to, że w zasięgu serwisu jest ok. 70 proc. obrotu na rynku nieruchomości.

- Czasami, w przypadku niewielkich rynków lokalnych lub specyficznych nieruchomości próba jest zbyt mała, by modele automatycznej wyceny zadziałały z wystarczającą precyzją – mówi Adam Sobczak, współtwórca marki urban.one. - To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę fakt, że nawet w Stanach Zjednoczonych, najbardziej rozwiniętym rynkiem pod względem mechanizmów automatycznej wyceny, penetracja rynku sięga ok. 80 proc.

Od miasta do miasta

Tylko w ostatnim czasie serwis umożliwił wycenę nieruchomości w piętnastu miastach: Bielsku-Białej, Bydgoszczy, Częstochowie, Elblągu, Gorzowie Wielkopolskim, Kielcach, Koszalinie, Legnicy, Olsztynie, Opolu, Płocku, Radomiu, Rzeszowie, Toruniu oraz Zielonej Górze. Tym samym łączny zasięg urban.one obejmuje 27 największych miast w Polsce, gdzie w ciągu kilku minut, korzystając z internetu i podając podstawowe informacje o mieszkaniu takie jak adres, liczba pomieszczeń czy metraż, użytkownicy mogą uzyskać wycenę konkretnej nieruchomości.

Wartości podawane przez urban.one powstają na podstawie modeli statystycznych bazujących na cenach transakcyjnych, czyli informacjach o rzeczywistych transakcjach kupna-sprzedaży mieszkań w danej okolicy oraz mechanizmach typu „machine learning” wykorzystujących duże zbiory danych opisujących przestrzeń. Autorską metodologię opracował zespół badawczo rozwojowy Cenatorium we współpracy z naukowcami z Politechniki Warszawskiej, SGH i Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Jak dotąd z serwisu urban.one klienci detaliczni pozyskali już ponad 30 tys. wycen mieszkań. Najwięcej wycen dotyczyło Warszawy, za nią znalazły się Wrocław, Poznań, Kraków oraz Gdańsk. Proporcje w zakresie najczęściej wycenianego metrażu mieszkań rozkładały się zgodnie z preferencjami zakupowymi Polaków – połowa zapytań dotyczy lokali o powierzchni od 43 do 68 mkw. Z urban.one korzystają częściej kobiety (56 proc.) a najwięcej użytkowników serwis ma w grupie 25-44 lat.

Gratka dla deweloperów

Narzędzie pod należącą do Cenatorium marką zyskało nie tylko nowy zasięg, ale i innowacyjne funkcje.

- Ponad 200 istotnych zmiennych branych jest pod uwagę podczas automatycznej wyceny każdej pojedynczej nieruchomości - mówi Adam Sobczak. - Ale wciąż rozwijamy się i wprowadzamy w życie kolejne pomysły. Wkrótce udostępnimy także zupełnie nowe narzędzie, z nieobecnymi dotychczas w Polsce funkcjonalnościami - bazę kompleksowych informacji przestrzennych, w tym przede wszystkim planów miejscowych i warunków zabudowy, które mogą być użyteczne zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i firm deweloperskich oraz innych podmiotów zainteresowanych rynkiem nieruchomości i szybkim dostępem do informacji, których pozyskanie bywało dotychczas bardzo czasochłonne.

W najbliższej przyszłości BION (Baza Informacji o Nieruchomościach – to robocza nazwa rozwiązania) umożliwi łatwe i szybkie pozyskanie informacji przestrzennych lub planistycznych dla każdego adresu zlokalizowanego w większości aglomeracji.

- Obecnie pracujemy nad pokryciem dla miast i aglomeracji, które stanowią łącznie około 80 proc. rynku. Baza prezentuje m.in. zasięg obowiązujących MPZP (z szybkim dostępem do uchwały), MPZP w przygotowaniu, jak również decyzje o warunkach zabudowy WZ – wylicza szef Cenatorium - Oprócz tego takie informacje jak: punkty POI, komunikacja, zagrożenia i uciążliwości, inwestycje planowane, drogowe oraz inne informacje przydatne w procesie oceny lokalizacji pod kątem inwestycji mieszkaniowej, komercyjnej czy biurowej. W łatwy i szybki sposób będzie można sprawdzić np. czy dla danej nieruchomości obowiązuje plan miejscowy, jakie są jego zapisy lub jakie inwestycje są realizowane w okolicy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych