PARTNER PORTALU

Polacy lubią mieszkać na swoim

Trudno dziś jednoznacznie ocenić jak zachowa się rynek w perspektywie kolejnych miesięcy przy utrzymaniu obecnego tempa rozszerzania oferty deweloperskiej - mówi Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży Skanska Residential Development Poland.

Autor: Housemarket.pl 21 października 2015 12:16

- Trzeci kwartał 2015 r. okazał się jednym z najlepszych od lat, jeśli chodzi o sprzedaż mieszkań i liczbę nowych inwestycji mieszkaniowych wprowadzonych na rynek. Wprawdzie liczba nowych lokali w ofercie deweloperów w tym kwartale nie przebiła jeszcze wyniku z II kwartału 2012 r., kiedy deweloperzy masowo ogłaszali sprzedaż mieszkań w nowych projektach przed wejściem w życie ustawy deweloperskiej, chcąc w ten sposób uchronić się przed stosowaniem rachunków powierniczych - mówi Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży Skanska Residential Development Poland. - W wielu przypadkach były to sztuczne projekty, uruchomione tylko po to, aby ominąć ustawę, nakazującą gromadzenie pieniędzy nabywców na rachunkach powierniczych - dodaje.

W ocenie Witkowskiego, dziś polski rynek mieszkaniowy charakteryzuje się dość dużą płynnością. Rekordową podaż w znacznym stopniu równoważy duży popyt, który obserwujemy od kilkunastu miesięcy. Świadczy o tym chociażby mniejszy odsetek mieszkań gotowych niesprzedanych w ofercie deweloperów niż w analogicznym kwartale w 2014 r.

- Niesłabnące zainteresowanie klientów wynika między innymi z wprowadzenia na rynek wielu, dobrze sformatowanych projektów, czyli mieszkań w dobrym standardzie, w atrakcyjnych lokalizacjach, coraz lepiej dopasowanych do potrzeb klientów i wyjątkowo konkurencyjnych względem oferty rynku wtórnego. Dodatkowymi bodźcami do zakupów były wprowadzenie nowych zasad programu Mieszkanie dla Młodych i niskie stopy procentowe, zachęcające do przesuwania środków z rynku bankowego na rynek nieruchomości - mówi Witkowski.

Ekspert zaznacza jednak, że trudno dziś jednoznacznie ocenić jak zachowa się rynek w perspektywie kolejnych miesięcy przy utrzymaniu obecnego tempa rozszerzania oferty deweloperskiej.

- Wiele zależy od czynników zewnętrznych, zwłaszcza makroekonomicznych. Jeśli nie będziemy doświadczać dużych napięć na rynkach finansowych, to rynek wchłonie podaż nowych mieszkań, choć można się spodziewać wzrostu liczby gotowych mieszkań w ofercie deweloperów. To, co jest charakterystyczne dla polskiego rynku mieszkaniowego i co może pozytywnie wpłynąć na bilansowanie się tej oferty to fakt, że Polacy nadal lubią posiadać własne mieszkanie - mówi Michał Witkowski. - Mimo, że zainteresowanie mieszkaniami na wynajem nad Wisłą stopniowo rośnie, nadal chcemy mieć swoje. Własne mieszkanie jest synonimem stabilizacji i sukcesu, co w dużej mierze wynika z polskiej mentalności i doświadczeń naszych rodziców i dziadków - dodaje i wylicza dalej: - Po drugie, rosną aspiracje Polaków. Coraz więcej z nas chce mieszkać w wyższym standardzie, na większym metrażu i w lepszej okolicy i dlatego zamienia mieszkanie, często dziedziczone, na nowe, kupione od dewelopera.

Witkowski ocenia, że w perspektywie kolejnych miesięcy nadal najlepiej będą sprzedawały się te projekty, które będą zlokalizowane przy ważnych węzłach komunikacyjnych, w przypadku stolicy – przy linii metra, a także projekty kwalifikujące się do MdM i te, które oferują pewną wartość dodaną. - Mimo, że nadal to cena jest istotnym parametrem determinującym decyzję zakupową, to nie zawsze komórka w gratisie wystarczy, aby przyciągnąć klienta. Za to większego znaczenia nabiera wyposażenie części wspólnych, zastosowane zdrowe i bezpieczne materiały, czy certyfikaty potwierdzające wysoką jakość wykonania inwestycji. Perspektywiczne wydają się przede wszystkim projekty kameralne, dobrze przemyślane i co ważne - wpisane w istniejącą tkankę miejską, a nie powstające na peryferiach - mówi Michał Witkowski.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.