PARTNER PORTALU

Polacy nie korzystają z pomocy agentów nieruchomości

W Polsce bardzo wiele osób próbuje sprzedać dom lub mieszkanie we własnym zakresie, podczas gdy w rozwiniętych gospodarkach państw Europy Zachodniej, takich jak Wielka Brytania czy Dania, ponad 90 proc. transakcji nieruchomości odbywa się przy pomocy agentów nieruchomości.

Autor: HouseMarket.pl 01 lutego 2016 10:23

Przykładem modelowego rynku nieruchomości są Stany Zjednoczone, gdzie podobnie jak w Wielkiej Brytanii i Danii, odsetek ofert nieruchomości wystawianych na sprzedaż przez właściciela stanowi mniej niż 10 proc. Fakt ten spowodowany jest przede wszystkim dojrzałością i ciągłym rozwojem tamtejszego rynku nieruchomości. Dodatkowo, ważnym czynnikiem jest świadomość Amerykanów na temat skomplikowanych mechanizmów jego funkcjonowania, co sprawia że korzystają z usług profesjonalistów.

- Przeglądając oferty z największych portali nieruchomości oraz opierając się na wewnętrznych danych, możemy szacować, że ok. 60-70 proc. osób prywatnych, mimo braku wiedzy na temat cen rynkowych, zasad i mechanizmów panujących na rynku nieruchomości, próbuje na własną rękę sprzedać dom lub mieszkanie. Obrazowo wygląda to tak, jakby każdy zamiast konsultacji z prawnikiem próbował samodzielnie obronić się w sądzie bazując na informacjach znalezionych w Internecie – analizuje Marta Kulawik, właścicielka katowickiej agencji nieruchomości Re/Max Gold.

Głównym powodem, dla którego Polacy boją się zaufać agentom nieruchomości jest powszechne przeświadczenie, że pośrednik pomagający w obrocie nieruchomości nie wprowadza żadnej wartości dodanej do tego, co potencjalny sprzedający może zrobić sam. Ponadto, stanowi tylko dodatkowe koszty, których można uniknąć samodzielnie przeprowadzając transakcję. Stereotyp ten jest w Polsce mocno zakorzeniony, co niestety sprawia, że zdecydowana większość sprzedających nieruchomości samodzielnie traci na takiej transakcji od kilku do nawet kilkudziesięciu procent.

- Najczęściej straty dla sprzedającego wynikają z faktu zawyżenia pierwotnej ceny ofertowej na podstawie podobnych ogłoszeń znalezionych w Internecie. Średnio różnią się one o ok. 20-30 proc. od ostatecznej ceny transakcyjnej. Brak dopasowania odpowiedniej ceny do nieruchomości powoduje, że sprzedaje się ona latami, przez co traci na wartości, a w perspektywie czasu konieczne jest także obniżenie ceny, by znaleźć nabywcę - dodaje Marta Kulawik.

Podobnie rzecz się ma z zakupem nieruchomości, ponieważ bez znajomości lokalnego rynku nieruchomości, kupując mieszkanie lub dom na własną rękę, możemy zapłacić zdecydowanie więcej niż w rzeczywistości są one warte. Na portalach nieruchomości bardzo często zdarza się, że zbliżone nieruchomości różnią się ceną nawet o 40 proc.

Warto zwrócić uwagę, że agencje pośrednictwa nieruchomościami oraz największe portale o tematyce nieruchomości prowadzą działania mające na celu edukację społeczeństwa na temat bezpieczeństwa i zasad panujących na rynku nieruchomości. Dzięki temu osoba sprzedająca nieruchomość może świadomie wybrać, czy korzystniej będzie zrobić to samemu, czy woli skorzystać z pomocy agenta. Co więcej, czy lepiej podpisać umowę otwartą czy na wyłączność.

Rynek nieruchomości w Polsce cały czas się rozwija, czerpiąc dobre wzorce z krajów Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych, gdzie korzystanie z usług pośrednictwa jest powszechne. Upłynie jednak wiele czasu zanim Polacy zaczną doceniać pracę agenta nieruchomości i korzyści z niej płynące.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.