Polacy wybierają rynek pierwotny

Mieszkania w nowym budownictwie są znacznie chętniej kupowane niż lokale na starszych osiedlach. - Decydujące są względy praktyczne - mówi Tomasz Wilczek, dyrektor generalny RED Real Estate Development.

Autor: HouseMarket.pl 22 lutego 2016 13:40

Na rynku nieruchomości nie brakuje nowych mieszkań. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w ciągu całego 2015 roku firmy deweloperskie oddały do użytku 62,5 tys. lokali mieszkaniowych. To wzrost o 5,7 proc. względem poprzedniego roku. Deweloperzy rozpoczęli budowę 86,5 tys. mieszkań - aż o 24,1 proc. więcej niż w 2014.

- Nowe mieszkania sprzedają się lepiej niż starsze lokale - mówi Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży osiedla Alpha Park w Warszawie. - Zwłaszcza młode osoby często wolą nawet poczekać aż zakończy się realizacja danej inwestycji, niż wydać pieniądze na mieszkanie dostępne od ręki, ale w starym budownictwie – dodaje.

Najwięcej osób jako zaletę mieszkania z rynku pierwotnego wskazuje dwie rzeczy: w mieszkaniu wszystko jest nowe (38 proc.), budynek nie wymaga remontów (35 proc.). O zakupie nowego mieszkania przesądzają również większa estetyka budynków, nowoczesna infrastruktura, niskie koszty utrzymania, większy wybór.

- Wymagania klientów rosną. Nie chcą mieszkać w mieszkaniach rodem z PRL-u. Znaczenie odgrywa dobry design i wygodne, jasne przestrzenie - mówi Roma Peczyńska, marketing managera Red Parku. - Dlatego warto wsłuchiwać się w oczekiwania klientów i oferować rozwiązania najwyższej jakości.

Zaletą rynku pierwotnego jest również możliwość samodzielnego decydowania o wystroju wnętrza (33 proc.) – kupujący nie mysi decydować się na styl narzucony przez poprzedniego właściciela. Niektórzy deweloperzy oferują pakiety wykończenia mieszkania w cenie. Klienci mają do wyboru na przykład ręcznie robioną cegłę, beton dekoracyjny, podłogi dostępne w wielu wzorach, płyty 3D na ściany, nowoczesne tapety i pluszowe panele ścienne. Tak jest między innymi w kolejnym etapie Nowej Papierni we Wrocławiu. - Dzisiejsi klienci cenią zindywidualizowane mieszkania, pasujące do ich charakteru. Dlatego do wykończenia podchodzimy elastycznie, włącznie z przeprojektowaniem układu lokalu. Oferujemy również bezpłatną pomoc architekta wnętrz - mówi Ewa Skibińska, marketing manager Nowej Papierni Ultra Nova we Wrocławiu. Polacy najczęściej kupują mieszkania dwu- lub trzypokojowe o zróżnicowanej powierzchni (najczęściej jednak wybierany był metraż od 51 mkw. do 60 mkw.). Większość spośród badanych (84 proc.) skorzystała z kredytu. Najwięcej spośród nich deklarowało udział wkładu własnego na poziomie powyżej 30 proc.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych