PARTNER PORTALU

Popyt na własność będzie spadać. Ale idzie nowe

W Polsce jest ogromna luka mieszkaniowa. Potrzebujemy setek tysięcy, a nawet milionów lokali. Rozwiązaniem mogą być mieszkania czynszowe, których popularyzacja wcale nie oznacza złych perspektyw dla deweloperów – mówi Jacek Bielecki, dyrektor ds. Jakości i Rozwoju, Marvipol SA, prelegent sesji Mieszkalnictwo, która odbyła się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Autor: Housemarket.pl 29 kwietnia 2015 13:47

- Dziś wiele osób korzysta z programu MdM nie mając wkładu własnego. To rodzi wiele zagrożeń na przyszłość. Osoby, które nie są w stanie zaoszczędzić 20 tys. zł, nie będą w stanie spłacać tego kredytu w perspektywie 30 lat. Tymczasem duża część społeczeństwa, która się zadłuża, nie ma świadomości tego problemu - tłumaczy Jacek Bielecki. I dodaje, że powinniśmy dążyć do modelu mieszkaniowego, z jakim mamy do czynienia w ościennych gospodarkach. - Proporcja między mieszkaniami własnymi a na wynajem powinna się wyrównywać. Istnieje silna korelacja między siłą gospodarki a liczbą mieszkań na własność. Im silniejsza gospodarka, tym większa liczba mieszkań czynszowych. W Niemczech takie lokale odpowiadają za 60 proc. rynku. Na drugim biegunie są takie kraje jak Polska, Włochy, Hiszpania, w których własność dochodzi do 90 proc., a w przypadku Grecji przekracza 90 proc. Jeśli chcemy wzmocnić polską gospodarkę i wdrożyć model silnych państw, polityka państwowa powinna zmierzać do rozwoju mieszkań czynszowych - opowiada Jacek Bielecki.

Rozwój mieszkań czynszowych nie oznacza jednak niedobrych perspektyw dla deweloperów, gdyż zakupem mieszkań na własność w coraz większym stopniu będzie interesował się zorganizowany kapitał. - W ciągu najbliższych lat popyt na indywidualne mieszkania będzie się wyczerpywał, ale pojawi się zorganizowany kapitał zainteresowany inwestowaniem w mieszkania czynszowe. W świetle tego perspektywa dla deweloperów budujących nowe mieszkania jest bardzo dobra - tłumaczy dyrektor Marvipolu. - Nie jest nam obojętne komu sprzedajemy mieszkania. Wolelibyśmy je sprzedawać kapitałowi zorganizowanemu, który kupi od razu 500 lokali. W efekcie maleje ryzyko biznesowe, koszty promocji i te związane ze sprzedażą pojedynczych jednostek. Efekt skali powoduje, że takiemu inwestorowi możemy sprzedać mieszkania taniej, a on może je z kolei taniej wynająć – zwraca uwagę.

Jak podkreśla, z punktu widzenia deweloperów lepiej mieć jednego, silnego partnera niż tysiące indywidualnych klientów, z których każdy ma inne oczekiwania, możliwości finansowe, a spółka musi zatrudniać sztab ludzi do ich obsługi.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.