PARTNER PORTALU

Poznań: w 2018 roku skontrolowano stan prawie 60 poznańskich kamienic

Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego sprawdza stan najstarszych poznańskich kamienic. Co roku kontrolowane są budynki, które w wielu przypadkach powstały jeszcze przed II Wojną Światową, lub krótko po jej zakończeniu. W ub. roku skontrolowano prawie 60 kamienic.

Autor: Pap 04 marca 2019 01:35

Jak tłumaczył Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Paweł Łukaszewski, inspektorzy PINB co roku, od 12 lat sprawdzają sposób utrzymania i stan techniczny najstarszych poznańskich kamienic. W latach 2007 - 2018 skontrolowali ich łącznie 2024.

Kontrole przeprowadzane są głównie z inicjatywy pracowników PINB. Jak wskazał Łukaszewski, w czasie inspekcji dokonywane są oględziny techniczne. Inspektorzy sprawdzają też, czy właściciele lub zarządcy budynków przeprowadzają okresowe przeglądy stanu technicznego oraz wykonują zalecania zawarte w protokołach z takich przeglądów.

Poznański magistrat poinformował, że w 2018 roku skontrolowano prawie 60 poznańskich kamienic. W odniesieniu do 15 budynków inspektorzy nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości, zaś w przypadku pozostałych pojawiły się mniejsze lub większe uchybienia.

"Wśród najczęściej pojawiających się problemów można wymienić: ubytki tynków elewacji oraz łuszczącą się farbę; uszkodzone płyty i balustrady balkonowe; spękania i ubytki ścian, nadproży i gzymsów; skorodowane i uszkodzone obróbki blacharskie oraz rynny i rury spustowe; uszkodzoną stolarkę okienną i drzwiową lub brak jej bieżącej konserwacji; uszkodzone stopnie i balustrady klatek schodowych; zagrzybione i zawilgocone klatki schodowe, korytarze i mieszkania; zły stan drewnianych stropów; zawilgocenia ścian i posadzek w piwnicach; niewłaściwy stan przewodów kominowych; zły stan pokrycia dachów; brak bieżącej konserwacji ścian klatek schodowych - odpadający tynk i farba" - wskazał magistrat.

Łukaszewski zaznaczył, że "katalog usterek" niewiele różni się od nieprawidłowości stwierdzonych w latach ubiegłych.

"Świadczy to o tym, że wielu właścicieli i zarządców nie przeprowadza nie tylko podstawowych robót remontowych, ale także bieżącej konserwacji. Zaniedbania mają wpływ na bezpieczeństwo i obniżają walory estetyczne, często bardzo ciekawych i cennych architektonicznie, obiektów. W tym miejscu należy przypomnieć, że w świetle przepisów Prawa budowlanego - za bezpieczeństwo użytkowników obiektów budowlanych odpowiada ich właściciel, współwłaściciele lub zarządca" - podkreślił Łukaszewski.

Urząd Miasta Poznania poinformował, że w wyniku przeprowadzonych w 2018 roku kontroli wszczęto 11 postępowań administracyjnych, wzywających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Do właścicieli lub zarządców budynków skierowano 11 wezwań do przedstawienia ekspertyz technicznych, harmonogramów robót naprawczych lub dokumentów potwierdzających ich wykonanie. W przypadku 12 budynków ich właścicieli lub zarządców zobowiązano do wykonania i dostarczenia do Inspektoratu aktualnych protokołów z okresowych przeglądów stanu technicznego. W stosunku do 9 budynków wydano decyzje nakazujące usunięcie nieprawidłowości w ich stanie technicznym. Ponadto, w przypadku 6 budynków inspektorzy stwierdzili brak książki obiektu budowlanego, za której założenie i prowadzenie odpowiedzialni są właściciele lub zarządcy budynków. Zalecono ich założenie i przedłożenie w Inspektoracie.

Nieprawidłowości dotyczące stanu poznańskich kamienic można zgłaszać również osobiście w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania, lub kontaktować się Inspektoratem telefonicznie, bądź za pośrednictwem internetu. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.