PARTNER PORTALU

Procedura odbioru mieszkania musi być ustalona przed podpisaniem umowy

Procedura odbioru mieszkania to jedna z najważniejszych spraw przy zakupie nieruchomość na rynku pierwotnym. Prawidłowo przeprowadzona pozwala klientowi skutecznie dochodzić swoich roszczeń, jeśli z nieruchomością nie wszystko jest w porządku.

Autor: wgn.pl 04 maja 2015 14:52

Jeszcze przed podpisaniem umowy musimy konkretnie ustalić procedurę odbioru nieruchomości. Najlepiej z punktu widzenia kupującego jest uzyskać określenie ostatecznego terminu, do którego mieszkanie będzie gotowe do odbioru. Niedotrzymanie tego terminu powinno skutkować karami umownymi.Należy również zwrócić szczególną uwagę na jak najbardziej szczegółowe określenie standardu i parametrów mieszkania, które dostarczy nam deweloper. A więc plan lokalu dołączony do umowy powinien zawierać dane dotyczące powierzchni, układu ścian, okien, ciągów instalacyjnych. Jeśli mieszkanie ma być wydane w formie pod klucz, powinniśmy mieć również podaną szczegółową specyfikację materiałów wykończeniowych podaną z parametrami dotyczącymi jakości czy też wskazaniami producenta.

Inna bardzo istotna sprawa to precyzyjne określenie czasu i sposobu zawiadomienia klienta o odbiorze mieszkania. Chodzi o to, by kupujący miał wystarczająco dużo czasu, by dokonać dokładnych oględzin po uzyskaniu informacji, że mieszkanie jest do odbioru. W sytuacjach konfliktowych deweloper może to wykorzystać, określając np. krótki termin. Jeśli klient nie zdąży dokładnie obejrzeć mieszkania, uzna, że odbiór dokonał się bez jego zastrzeżeń.

Jeśli wybieramy się na oględziny, których skutkiem ma być odbiór „naszego M” warto zadbać o obecność osoby z doświadczeniem budowlanym. Deweloper nie może sprzeciwić się takiemu postępowaniu klienta. Można np. zatrudnić inspektora nadzoru budowlanego. Koszt jaki poniesiesz będzie w granicach 200-300 zł, ale warto wyłożyć te pieniądze, jeśli kupuje się mieszkanie za kilkaset tysięcy złotych.

Skutkiem odbioru mieszkania będzie podpisanie protokołu odbioru, lub jeśli wykryjemy wady, rozbieżności w stosunku do standardu określonego w umowie, wtedy należy odstąpić od podpisania protokołu odbioru. W jego miejsce sporządza się protokół rozbieżności.

Jeśli w mieszkaniu wykryjemy wady drobne, protokół odbioru można podpisać ustalając w nim termin usunięcia tych usterek. W protokół wpisujemy wszystkie zauważone przez nas wady i rozbieżności ze standardem określonym w umowie. Jeśli wady są poważne wtedy skutkuje to wspomnianym wcześniej brakiem odbioru i protokołem rozbieżności.

Co niezwykle istotne – deweloperzy odpowiadają także za wady wykryte już po podpisaniu protokołu. Wtedy działa zasada rękojmi. Klient może dochodzić swoich roszczeń jednak tylko wtedy, gdy w momencie odbioru nie wiedział o istniejących wadach.

Po odbiorze deweloper nadal odpowiada na zasadach rękojmi za wady, które: zmniejszają wartość lub użyteczność mieszkania, w przypadku gdy mieszkanie zostało oddane w stanie niekompletnym, brak mu właściwości określonych w umowie oraz/lub ma wady prawne.

Jeśli już po przekazaniu mieszkania odkryjemy wady, by dochodzić roszczeń na zasadzie rękojmi mamy miesiąc od wykrycia usterki na powiadomienie dewelopera – najczęściej na piśmie. W wezwaniu musimy wyznaczyć firmie termin na usunięcie wad.

Jak już wspomnieliśmy – skuteczna procedura odbioru mieszkania uwarunkowana jest odpowiednimi zapisami umownymi. Warto w tym kontekście wspomnieć o czasem stosowanych przez deweloperów klauzulach abuzywnych, które są niezgodne z prawem.

Tak więc nie może być żadnych zapisów, które z góry określają stan techniczny nieruchomości jako dobry i znany klientowi, jeszcze przed odbiorem. Podobnie nie należy zgadzać się na wszelkie formuły, które ustalają, że w przypadku braku obecności klienta odbiór mieszkania może być dokonany jednostronnie, czyli tylko przez dewelopera.

Nie można również zgodzić się na wszelkie zapisy lub późniejsze ustalenia, zgodnie z którymi deweloper przerzuca część lub całość odpowiedzialności na wykonawców i wskazuje, by to do nich kierować swoje roszczenia. Zgodnie z kodeksem cywilnym to dłużnik odpowiedzialny jest za działania lub zaniechania tych z pomocą których wykonuje zobowiązanie, lub którym je powierza.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.