PARTNER PORTALU

Program Zielona Ławeczka to nie tylko rewitalizacja osiedli

Fundacja Banku Ochrony Środowiska już po raz trzeci przeznaczy prawie 40 tys. złotych na rewitalizację polskich osiedli. Ale to nie wszystko.

Autor: HouseMarket.pl 20 czerwca 2017 11:38

Oprócz tego zainteresowani mogą zgłosić się do równoległego konkursu filmowego i stworzyć materiał instruktażowy na jeden z siedmiu zaproponowanych tematów. Każdy z nich opowiada o innym etapie pracy nad koncepcją i zagospodarowania sąsiedzkich ogródków. Zwycięskie filmy mają dostarczyć technicznych wskazówek dla tych, którzy chcą zmienić swoje osiedla w zielone zakątki oraz pokazać jak tworzyć projekty nie tylko przyjemne dla oka, ale również przyjazne ekologicznie. Na laureatów czeka siedem nagród o wartości 300 zł każda. Termin składania prac mija z końcem sierpnia.

Do filmowej rywalizacji zaproszeni są zarówno pasjonaci ogrodnictwa i ekologii, jak również osoby, które dopiero stawiają pierwsze kroki w tej materii lub chcą nauczyć się czegoś nowego. Konkursowe produkcje wyjaśnią poszczególne etapy tworzenia sąsiedzkich ogródków działkowych. Długość każdego nadesłanego filmu nie może przekraczać dwóch minut - wyłączając napisy. Gotowe nagranie w wybranym formacie należy przesłać do 31 sierpnia 2017 roku  na adres: laweczka@fundacjabos.pl.

Co ważne, każdy uczestnik konkursu może wysłać maksymalnie jeden film na dany temat.

Tematy konkursowe

Uczestnicy mają do wyboru siedem tematów. Czym charakteryzuje się każdy z nich? Pierwszy dotyczy wyboru miejsca ustawienia Zielonej Ławeczki. Choć temat wydaje się oczywisty, chodzi o spojrzenie z szerszej perspektywy. Zwrócenie uwagi na to, że ławeczka nie będzie odosobnionym bytem, ale częścią szerszej całości. Aranżacja powinna nie tylko pasować do przestrzeni, ale również zapraszać i inspirować do kolejnych działań.

Kolejny temat „Gdzie postawić Ławeczkę?” jest również powiązany z lokalizacją. Należy próbować spojrzeć na podwórko jako miejsce spotkań i rozsądnie zaplanować jej położenie. Warto zwrócić uwagę na aspekt społeczny. Prostym przykładem jest propozycja postawienia ławeczki pod drzewem, a nie na pełnym słońcu. W upał da ono cień, w chłodne dni uchroni przed deszczem. Film ma zwrócić uwagę na to, że opłaca się pracować na tym, czym dysponujemy i wykorzystać to w swoim projekcie.

Trzeci temat „Inni mieszkańcy podwórza” zachęca do troski o całą okolicę, łącznie z jej mniejszymi mieszkańcami. Dodatkowa inwestycja dla psich współlokatorów (np. wybieg) może być wspaniałym uzupełnieniem osiedlowej Ławeczki. Jeśli na podwórku jest problem ze sprzątaniem psich nieczystości, niewykluczone, że dodatkowe kosze na śmieci rozwiążą sprawę, a społeczność sąsiedzka będzie chętniej spędzać czas na świeżym powietrzu.

W dalszej kolejności Organizatorzy zachęcają do postawienia pytania „Dla kogo Zielona Ławeczka?”. Ten temat jest niezwykle ważny, ponieważ może zachęcić nie tylko do walki o grant, ale również zbuduje w mieszkańcach potrzebę wspólnej odpowiedzialności za to miejsce. Chodzi o pokazanie, że Ławeczka może być miejscem ważnym dla każdego mieszkańca. Może stanowić centrum wydarzeń, ale również być dodatkowym tłem do innych aktywności.

Bardzo ważna jest także estetyka projektu. Jako, że Ławeczka powinna być otoczona naturą, istotną rolę ogrywa roślinność. Dlatego kolejny z tematów skupia się na pokazaniu alternatyw dla np. klasycznych tui, które nikogo już nie zaskakują. Tymczasem bujna, nietypowa roślinność może być bardzo skutecznym zaproszeniem dla mieszkańców do wspólnego dbania o otoczenie i spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Idąc krok dalej, Fundacja BOŚ proponuje stworzenie filmu o kompozycji przestrzennej i roślinnej. Instruktaż powinien zawierać porady dotyczące budowania aranżacji roślin np. tworzenia tła z wyższych krzewów czy ozdobnych kwiatowych układów.

Niezwykle ważny wątek porusza ostatni proponowany temat: „Inwestycja...i co dalej?”. Tutaj filmowcy muszą zwrócić uwagę na przyszłość Zielonej Ławeczki. Podkreślić jak ważna jest troska wyrażająca się nie tylko dbaniem o jej stan, ale również chęcią rozbudowania sąsiedzkiego podwórka, zarówno w znaczeniu materialnym, jak i społecznym.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.